۰
plusresetminus
نقش های ماندگار علی نصریان فراتر از عدد 10 است؛ این تعداد مشتی است نمونه خروار. او به قالی کرمان می ماند که با گذر ایام توانایی اش در بازیگری بیشتر عیان می شود
نقش های ماندگار «علی نصیریان»
.رخدادهای برتر سال ۲۰۱۵ در قاب تصاویر نقش های ماندگار علی نصریان فراتر از عدد ۱۰ است؛ این تعداد مشتی است نمونه خروار. او به قالی کرمان می ماند که با گذر ایام توانایی اش در بازیگری بیشتر عیان می شود.

آقای هالو ۱۳۴۹

* نام کاراکتر: آقای هالو

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۳۶



* ویژگی نقش: آقای هالو اسمی برخورنده دارد اما علی نصریان در متن اولیه ای که نوشته بود و داریوش مهرجویی در پرداخت نهایی، کاراکتری خلق کردند که به خوبی بخش زیادی از مهاجران ساده دل به پایتخت را نمایندگی می کرد. او جوانی است که در بدو ورود به تهران کیفش سرقت می شود، دل در گرو عشقی نافرجام می گذارد، مورد سوءاستفاده دوستش قرار می گیرد و ... نصریان باید توأمان همه این احساسات متناقض را در چهره و رفتار و بیانش نشان دهد.

پستچی ۱۳۵۱

* نام کاراکتر: تقی پستچی

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۳۸



* ویژگی نقش: تقی در رابطه با همسرش دچار ضعف است. این اشکال، چون خوره ای روحش را می خورد. همزمان به شخصی مظنون می شود و آزردگی روحش دو چندان می شود و در نهایت خشم خویش را با قتل همسر خاموش می کند. نصریان باید این بار هم حس سرگردانی، یاس، خشم، نفرت و انتقام را به باور مخاطب بنشاند. کار وقتی سخت می شود که او دیالوگ زیادی برای مکمل احساساتش ندارد. او نقش تقی را با همه احساساتش پوست کنده عرضه می کند.

سربداران ۱۳۶۳

* نام کاراکتر: قاضی شارح

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۵۰



* ویژگی نقش: یکی از ماندگارترین کاراکترهای تلویزیون همین قاضی شارح است. شخصیتی مزور و سیاس که کاملا در جهت منافع خود به سمت قدرت متمایل می شود. نصریان در مصاف با این نقش کاملا موفق عمل کرده، نحوه بیان و دیالوگ ها و لحنی که او برای قاضی انتخاب کرده کاملا وجوه شخصیتی این کاراکتر را برای مخاطب هویدا می کند، خطابه های او یکی از نقاط برجسته بازی اش در سربداران است.

میرزا نوروز ۱۳۶۴

* نام کاراکتر: میرزا نوروز

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۵۱



* ویژگی نقش: یک آدم خسیس و نوکیسه که حاضر نیست برای خودش هم ذره ای خرج کند. از این جنس آدم ها در فیلم و سریال های مختلف زیاد دیده ایم و دیگر یک تیپ آشنا هستند اما نصریان در اینجا از این تیپ آشنازدایی می کند. او در اینجا به اندازه وجوه یک آدم خسیس را در بازی اش جلوه گر می کند اما استیصال میرزا نوروز در تقابل با کفشی که شرش از سر او باز نمی شود، نقطه ای است که موجب می شود تا نصریان بتواند وجوه دیگر این کاراکتر را بروز دهد.

شیر سنگی ۱۳۶۵

* نام کاراکتر: آعلی یار

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۵۲



* ویژگی نقش: بعد از تجربه «جاده های سرد» در «شیر سنگی» مسعود جعفری جوزانی حضوری پخته تر دارد. او در شمایل رییس یکی از طایفه های ایل بختیاری تصویری تازه از خود بروز می دهد. خب نصیریان لر نیست اما به لطف فیلمنامه پر کشش جوزانی (که خود بختیاری است و بر خصلت ها و تاریخ آن اشراف کامل دارد) یکی از بهترین نقش هایش را ایفا کرد. آنچه به ماندگاری نقش کمک کرده، استواری و قدرت آعلی یار است که متفاوت از کاراکترهای پیشین این بازیگر است.

ناخدا خورشید

* نام کاراکتر: مستر فرحان

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۵۲



* ویژگی نقش: محور داستان «ناخدا خورشید» مستر فرحان نیست اما قدرت ناصر تقوایی در خلق این شخصیت و توانایی علی نصریان در جان دادن به آن باعث ماندگاری نقش شده. فرحان آدمی موذی، منفعت طلب، محافظه کار و در عین حال دارای قدرت تاثیرگذاری بر آدم های جزیره است، نحوه شمردن پول و آن دندان طلایی با شلوار آبی رنگ، فرحان را در جزیره دور افتاده متمایز از دیگران می کرد. نصریان بیش از همه از آرامش درونی اش به نقش دمیده؛ آرامشی آزاردهنده البته.

گرگ ها ۱۳۶۶

* نام کاراکتر: حکیم

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۵۳



* ویژگی نقش: حکیم در سریال گرگ ها نماد یک رهبر متدین و مقتدر است که علیه حاکم شهر برمی خیزد و در نهایت مردم را از ظلم و ستم او رها می کند. این کاراکتر هم حکیم است یعنی آدمی است اهل علم و دانش و آگاهی و هم مقتدر و رهبر دو وجهی که نصریان به درستی آنها را در بازی خود متبلور کرده یعنی شمایی که از حکیم در قامت نصریان می بینیم هم آدمی است فکور و با دانش و هم مقتدر و پیشرو، از همین رو مخاطب صلابت حکیم را باور می کند.

هزار دستان ۱۳۶۶

* نام کاراکتر: ابوالفتح

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۵۳

* ویژگی نقش: یک وطن پرست تمام عیار که حاتمی او را نماد مشروطه خواهان وطن پرست قرار داده بود. ابوالفتح صحاف مردی آرام بود که در گوشه ای از بازار ظاهرا مشغول به حرفه خویش است اما در واقع خود را برای هدفی بزرگتر یعنی همکاری با کمیته مجازات آماده می کند. سر تراشیده نصریان در این بازی و لهجه دلنشین ترکی اش باعث شد هزار دستان کاراکتری سمپات شود؛ با آرامش حرف می زند و با خونسردی از انصراف از کمیته خبر می دهد.

بوی پیراهن یوسف ۱۳۷۴

* نام کاراکتر: دایی غفور

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۶۱



* ویژگی نقش: دایی غفور شمایل همه پدران منتظر است؛ پدرانی که پس از جنگ و آزادی اسرا در خوف و رجا به سر می بردند. حاتمی کیا، هوشمندانه چهره ای سمپات از نصریان طراحی کرد که صورت و صورتش در عین اضطرابِ انتظار، پر از گرمی و امید است. آنچه دایی غفور را مانا کرده، کلام گرم و آرام و چهره مهربانش است. نصریان طوری نقش را بازی کرد که گویی سال ها در انتظار یوسفش بوده. فریاد خاموش و بریده بریده او لحظه ای که فرزندش را می بیند، اوج توانایی اوست.

میوه ممنوعه ۱۳۸۶

* نام کاراکتر: حاج یونس

* چه سنی داشت وقتی نقش را بازی کرد؟ ۷۲



* ویژگی نقش: علی نصریان با سریال «میوه ممنوعه» تولدی دوباره یافت؛ هم نقش جای کار داشت هم نصریان انرژی مضاعفی به آن داد. داستان عشق پیرانه سری را در فیلم و سریال های زیادی دیده ایم اما او حاصل همکاری نصریان و حسن فتحی متفاوت از دیگران است. حاج یونس وارد عشقی می شود که فرجامش ایستادن در برابر خانواده، ایمان و یک عمر آبرو است. بغض نصریان حین ابراز تمنای عاشقانه و شرم و پشیمانی در خلوت خود، کاراکتر حاج یونس را همچنان زنده و ملموس نگه داشته است.

منبع: برترین ها

https://www.cafetarikh.com/news/32777/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما