۰
plusresetminus
آخرین اثر استاد علی ابو الحسنی درباره شیخ فضل‌الله نوری در همایش بزرگداشت چهارمین سال درگذشت وی رونمایی شد.
رونمایی از آخرین کتاب استاد منذر درباره شیخ فضل الله
 آخرین اثر استاد علی ابو الحسنی درباره شیخ فضل‌الل نوری در همایش بزرگداشت چهارمین سال درگذشت وی با حضور موسی حقانی، محمد حسین رجبی، حجت الاسلام رضا مختاری رونمایی شد. موسی حقانی در این مراسم با تاکید بر نقش فراموش نشدنی منذر در تاریخ نگاری معاصر ایران تصریح کرد: فقدان چهره ای همچون منذر در تاریخ نگاری هر روز خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی با اشاره با محورهای مهمی همچون مشروطیت در آثار منذر خاطر نشان کرد: ایشان یک مجموعه 7 جلدی درباره شیخ فضل الله نوری دارد که کتاب «تنهای شکیبا» چکیده‌ای از تمامی این آثار است. بنا به تاکید حقانی انتشار این کتاب یکی از آرزوهای استاد منذر بود. 

محمد حسین رجبی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه آثار منذر گنجینه‌ای ارزشمند است افزود: هر یک از این آثار یک تازگی خاص دارد و منذر به تاریخ نگاهی عالمانه، محققانه و متعهدانه دارد.

وی با اشاره به تلاش شیخ فصل الله برای تشکیل مجلسی انتصابی متشکل از رجال خوشنام، شاهزادگان، اعیان و تجار افزود: این مجلس هم اختیارات مجلس قدیم را داشت و هم نقش قوه قضائیه اما به دلایلی نظیر سنگ اندازی‌های روسیه و انگلیس، تزلزل محمد علی شاه ،تسری قیام مردم تبریز به دیگر شهرها و بی ثباتی برخی دولتمردان ناکام ماند.

در این مراسم همچنین محمد رضا کایینی پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: منذر در خلال مشروطه پژوهی و بررسی شخصیتهای مهم مشروطه علاوه بر توجه به اقوال متعارف به اقوال علما و کسانی که در تاریخ نگاری مسلط مشروطه مورد توجه نبوده اند ، توجه جدی داشت.

بنا به تاکید وی منذر معتقد بود که تاریخ مشروطه را طیف غالب آن نوشته‌اند در حالی که اقوال علما در این باره نقل یک عده نوابغ نارساست.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محسن خزعلی به بیان خاطراتی از آقای منذر پرداخت. در پایان با حضور حجت الاسلام رضا مختاری که بخش پیوست کتاب تنهای شکیبا به کوشش وی گرد آوری شده درباره این اثر توضیحاتی ارائه کرد و با حضور فرزند استاد ابوالحسنی از این کتاب رونمایی شد.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32814/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما