۰
plusresetminus
چینی‌ها در اقتصاد و تجارت و جذب گردشگر به قدری توانمندند که می‌توانند مردم سراسر دنیا را برای دیدن چند تپه خاک که احتمالا زیر آنها سربازان سفالی دیگری خفته‌اند به شهر «شیان» بکشانند و حتی این افسانه را به موضوعی برای ساخت فیلم‌های هالیوودی بدل کنند.
زیباترین شهر تاریخی چین/تصاویر
شاید خیلی ها در مورد دیوار چین در پکن اطلاعات خوبی داشته باشند یا از شهر گوانجو بخاطر بازیهای آسیایی در این شهر نکاتی را بدانند اما شهر «شیان» با هفت میلیون نفر جمعیت و جاذبه‌های تاریخی منحصر به فردش متفاوت از همه شهرهای کشور چین است.

شیان جزو شهرهای مذهبی چین محسوب می‌شود اما جاذبه بی‌نظیر این شهر بخاطر اثری باستانی است که پیش از این در فیلم سینمایی «مومیایی 3» سکانس‌هایی از آن را دیده‌ایم.

کشاورزان شهر شیان در دهه 1970 وقتی برای یافتن آب زمین این منطقه را حفاری می‌کردند به اشیاء جالب و منحصر بفردی برخوردند که باستان‌شناسان بعدها «ارتش سفالی» امپراطور را در این منطقه کشف کردند. مجسمه‌های ارتش سفالی، با اندام و اندازهٔ واقعی، به‌عنوان «پاسداران معبد سلطنتی در چین باستان» مستقر شده‌ بودند. آنها به اولین امپراتوری چین متحد به نام «چین شی هوان» تعلق دارند. این امپراتور از سال 221 تا 206 ق.م بر چین باستان حکومت می‌کرد. او اولین امپراطوری بود که توانست هفت حکومت را با هم متحد کند و شهر «شی آن» یا شیان را به پایتخت چین بدل سازد.

گروه مطالعات فرهنگی ما متشکل از اساتید دانشگاه‌های تهران و اصفهان در شیان را «دنیل» همراهی می‌کند و برخلاف بقیه چینی‌ها به زبان انگلیسی مسلط است، وقتی در مورد ارتش سفالی توضیح می‌دهد آنچنان قواعد روایت یک رمان حماسی را رعایت می‌کند که تشخیص داستان‌سرایی‌هایش از واقعیت ماجرا کمی سخت می‌شود.

 

در افسانه‌ها گفته می‌شود که امپراطور روزی باز می‌گردد و به همین خاطر دستور داده تا برایش ارتشی از سفال بسازند تا در زمان بازگشت این ارتش او را کمک کنند. 6 هزار سرباز برای امپراطور ساخته می‌شود که هیچ کدام شبیه دیگری نیست، سه ردیف اول سربازان را تیراندازان تشکیل داده‌اند و سه ردیف بعدی مسئول آذوقه و تدارکات ارتش بوده‌اند و به ترتیب ردیف‌های بعدی را سربازان و نیزه‌داران تشکیل می‌دهند. 

بنا به اکتشافات انجام شده امپراطور در محل دیگری است که دوبرابر مکان در نظر گرفته شده برای سربازان است، در میان مجسمه‌ها تنها آنهایی کلاه بر سر ندارند که یا اسیر هستند و یا خطاکارند و باید مجازات شوند، محوطه حضور سربازان امپراطور متشکل از کانال‌های مختلفی است که هر کانال ساخته دست گروه‌های مختلف است.

 

پشت اسب‌ها در تصاویر کالسکه‌های چوبی بوده است که بر اثر گذر زمان از بین رفته و بعد از کالسکه‌ها دو نفر ملازم حضور داشته که در تصاویر قابل مشاهده است.

 

هر 10 نفر در ارتش سفالی یک گروه را تشکیل می‌داده‌اند که در زمان‌های نیاز و بنا به اشاره فرمانده یا ژنرال‌های ارتش باید گروهی کاری را انجام می‌داده‌اند. چرایی ساخت ارتش سفالی در شیان بخاطر پایتخت بودن این شهر در آن زمان و همچنین هوای خشک و غیرمرطوب آن بوده و این شرایط آب و هوا ارتش امپراطور را از بلایای طبیعی در امان نگه می‌داشته است. 

از نکات جالب ارتش سفالی اینکه برای کاوش‌های باستان‌شناسی چینی‌ها از کارشناسان مصری استفاده کرده‌اند و بخشی از کار را نیز به باستان‌شناسان انگلیسی سپرده‌اند، ابعاد یکی از دو سوله 205 در 600 متر است. 




تا امروز نزدیک به 30 درصد ارتش سفالی از دل خاک بیرون آمده و بقیه ارتش را بدون حفاری پوشانده‌اند تا زمانیکه تکنولوژی بشری پیشرفت بیشتری کند و بهتر و دقیق‌تر بتوانند آن بخش‌ها را کاوش کنند. 

چینی‌ها در بیزینس و حتی جذب توریست خارجی بقدری توانمندند که می‌توانند مردم سراسر دنیا را برای دیدن چند تپه خاک که احتمالا زیر آنها سربازان سفالی دیگری خفته‌اند به شهر شیان بکشانند و حتی این افسانه را به موضوعی برای ساخت فیلم‌های هالیوودی بدل نمایند.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32839/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما