۰
plusresetminus
"شهید" پیام و هدف خویش را با خون خود و تمام هستی‌اش امضا می‌کند و از این رو متعلق به همه زمان‌هاست و به بیان خدای کریم همواره زنده است و هیچ‌کس با هر دین و آئین نمی‌تواند در برابر چنین عمل خالصانه‌ای سر تکریم فرود نیاورد؛ پیام شهدای دانشجو، کارمند و استاد در این میان شاید دریچه‌های دیگری از معرفت به روی آدمی بگشاید.
یادی از ستارگان دانشگاه شهید چمران
 بر اساس آمارها دانشگاه شهید چمران اهواز در طول سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی 72 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که هرکدام ستارگان علم، دین و اخلاق زمان خود بودند و با شهادت در راه دفاع از آرمان‌ها و باورهای والای خود برای همیشه در صحنه روزگار جاودانه شدند.

 

گزیده‌ای از وصیت‌نامه و پیام شهدای دانشگاه شهید چمران اهواز:

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز که از آغاز جنگ تحمیلی به عنوان مقر ستادهای جنگ در اختیار نیروهای رزمنده و در خدمت پشتیبانی از جبهه‌ها قرار گرفت، باعرضه همه امکانات خود برای دفاع از کشور و تقدیم ده‌ها شهید دانشجو به‌مثابه جمله معروف امام (ره) که "خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد"، در میان دانشگاه‌های کشور دین خود را به اسلام، انقلاب و کشور ادا کرد و از این حیث جایگاه این دانشگاه در کشور بی‌نظیر و عطر شهادت و ایثار همواره در آن پراکنده است.

 

یادی از شهید چمران؛ افتخار جاودانه دانشگاه

 

 

نام دانشگاه به نام اوست؛ زمانی در دانشکده کشاورزی مقر جنگ را تشکیل داد و با بسیج فرزندان این خطه به جنگ علیه دشمن بعثی پرداخت؛ نمونه بارز "زبرالحدید"ی است که امام موسی بن جعفر(ع) فرموده‌اند "مردی از اهل قم قیام خواهد کرد و مردم را به سوی حق فرا خواهد خواند و بر گِرد او قومی همچون پاره‌های آهن اجتماع خواهند کرد؛ قومی که تندباد عواطف آنان را نخواهد لرزاند، از جنگ خسته نخواهند شد و بر خداست که توکل می‌کنند".

 

وزیر دفاعی که با حکم مستقیم امام (ره) منصوب شد و دانشگاه ما نیز مانند دفتر وزارتخانه‌اش بوده است؛ دارای دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما از دانشگاه کالیفرنیا که 31 خرداد 1360 در دهلاویه به دیدار معبود شتافت.

 

برخی چمران را نصفه و نیمه تعریف می‌کنند؛ یک بخش‌هایی از وجودش را بزرگ بزرگ می‌کنند و یک بخش‌هایی را هم اصلاً نگاه نمی‌کنند. چمران یک انسان بود. روزهایی را مثل "یک انسان" زندگی کرد و رفت. اما "انسان" بود. آن قدر آسمانی نبود که نتوانیم مثل او باشیم و آن قدر زمینی هم نبود که همه ما مثل اوباشیم.

 

خرداد 60 درگیری‌های دهلاویه بالا گرفت؛ نیروهای دو طرف آن‌قدر به هم نزدیک شده بودند که با نارنجک باهم می‌جنگیدند. مناجات معروف شهید چمران با اعضا و جوارحش در همین شرایط نوشته‌شده است:

 

"ای حیات! با تو وداع می‌کنم...با همه وجود وداع می‌کنم! با قلبی سوزان و غم آلود به سوی خدای خود می‌روم و از همه چیز چشم می‌پوشم!

 

ای پاهای من! می‌دانم شما چابکید... من می‌خواهم که شما به بلندی طبع بلندم به حرکت درآیید...در لحظات آخر عمر آبروی مرا حفظ کنید. من چند لحظه بعد به شما آرامش می‌دهم. آرامش ابدی. دیگر شما را زحمت نخواهم داد و دیگر شب و روز شما را استثمار نخواهم کرد...

 

اما! اما! این لحظات حساس، لحظات وداع بازندگی و عالم، لحظات لقاء پروردگار، لحظات رقص من در برابر مرگ باید زیبا باشد. ای قلب من! این لحظات آخر را تحمل کن!"

 

امام خمینی(ره) بعدها درباره او گفته بود: "چمران باعزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد؛ ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید."

 

 

شهدای دانشجوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی

 

این دانشکده در طول دوران جنگ تحمیلی 11 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از 10 تن از آنان مدارکی موجود است.

 

 

 

شهید موسی اسکندری؛ دانشجوی ادبیات فارسی  

 

از وصیت‌نامه شهید: عرضی ندارم جز درخواست عفو و بخشش از تمام عزیزان و سفارش به پیروی گام به گام از امام امت، این پیر روشن‌ضمیر. به زیارت اهل قبور اهمیت دهید و سعی کنید هر پنج‌شنبه یاد قیامت و معاد و آن روز عظیم "یوم تبلی السرائر" باشید؛ عزیرانم امام زمان خود را بشناسید وسعی‌تان این باشد که او را درک کنید و با او زندگی کنید که او واسطه منبع فیض است.

 

 

 

شهید مرتضی افراز؛ دانشجوی ادبیات فارسی  

 

از وصیت‌نامه شهید: گذشت و وداع دنیا در لق‌لق زبان نمی‌گنجد و چیزی نیست که انسان به آن مُقِرّ باشد، بلکه در معنا و علم حضوری هر فردی می‌داند و خداوند حکیم نیز فرموده است. لازمه آن نیز است که انسان خود را آزمایش کند و (از بهترین داشته‌هایش) بگذرد، چراکه انسان به مقام نیکویی نمی‌رسد مگر آن‌که از بهترین چیزهایی که دارد انفاق کند.

 

 

شهید شکرخدا بهمنی؛ دانشجوی ادبیات فارسی  

 

از وصیت‌نامه شهید: این ملت رهروان راستین پیغمبر (ص) و ائمه (ع) هستند و با جانفشانی‌ها و دعاها و خلوص این مردم تحت زعامت خمینی عزیز بود که ما از جور نظام طاغوت رها شدیم. با مردم مهربان باشید، خود را خدمتگزار مردم بدانید. به مردم محبت کنید در کارها نظر مردم را بخواهید و آن‌ها را همیشه در صحنه نگه‌دارید.

 

نه آمریکا، نه شوروی، نه دیگران نمی‌توانند ما را شکست بدهند، الا این‌که ما ملتی بشویم اهل دروغ و تهمت و غیبت و امثالهم؛ و بدانید که این مسائل اصل هستند و مابقی تبع.

 

 

شهید حامد جرفی؛ دانشجوی زبان انگلیسی  

 

از وصیت‌نامه شهید: من مرگ سرخ را انتخاب کرده‌ام، مادر!

 

برای من دعا کن که شهید شوم و از یاران مولایم علی (ع) باشم و در رکاب مجاهدان حق بمیرم.

 

 

 

شهید احمد رشیدپور حریصی؛ دانشجوی ادبیات فارسی  

 

 

از وصیت‌نامه شهید: خدایا! انقلاب ما تحولی است به اراده تو و با بازوی شلاق‌خورده پابرهنه‌ها، در راه مانده‌ها، یتیم‌ها و این‌ها امروز این انقلاب را پاس می‌دارند.

 

خدایا! مستضعفین زخم خوردند، بار کشیدند، محروم بودند. خدایا، امروز هیچ مسئولیتی را در چارچوب انقلابت بر گرده‌ای مگذار مگر آن‌که پیش از همه شروط، این شرط (مستضعف‌بودن) را داشته باشد، چراکه خودت گفتی، که اراده کردی که مستضعفین حاکم شوند.

 

 

شهید هوشنگ شاهدی؛ دانشجوی ادبیات فارسی  

 

از وصیت‌نامه شهید: از شما می‌خواهم که در این چند صباحی که درانی دنیا زندگی می‌کنید تنها به مادیات و مسائل زودگذر خودتان را مشغول نکنید و به این مسأله توجه داشته باشید که هدف شما تنها چند روزی زندگی کردن محض نیست؛ بلکه شما هدف والایی دارید، هدفی که به زندگی شما معنی می‌بخشد. هر انسانی باید به این هدف توجه دقیق داشته باشد.

 

 

 

شهید منصور طالبی؛ دانشجوی زبان و ادبیات انگلیسی  

 

از وصیت‌نامه شهید: فرزند خردسالم رقیه جان!

 

نمی‌دانم چندساله هستی که قادر به خواندن این وصیت‌نامه می‌شوی. خلاصه برائت بگویم که به جز خدا نخواه، به جز راه خدا نرو، به غیر خدا توکل مکن.

 

 

 

شهید سیدحسین علم‌الهدی؛ دانشجوی ادبیات فارسی  

 

پیام شهید: گاهی این تصور غلط به ذهنم می‌آید که در یک تکرار به سر می‌برم، یکنواختی و عادت را احساس می‌کنم، اما زندگی در این خانه کوچک که یک قلب پرتنش است، یکدل خاکی است در زمین خدا، در متن پاکی نمی‌تواند تکرارپذیر باشد. زیرا لحظاتی باخدا سخن می‌گویم و ساعاتی را با شهدا و زمانی به خود می‌اندیشم.

 

با دقت به سخن خدا گوش کنید تا چگونگی زندگی و راه و هدف و نوع نیازها و خواسته‌هایمان را از فرهنگ و ایدئولوژی قرآن بگیریم و به جهانیان ثابت کنیم که قرآن برای همه زمان‌هاست و عمل‌کردند آن برای همه نسل‌ها.

 

 

 

شهید سیدمحمد موسوی؛ دانشجوی تاریخ  

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید در دسترس نیست.

 

در بروجرد و در خانواده‌ای مؤمن به‌دنیا آمد؛ امر به معروف و مبارزه با جهل از برنامه‌های مهم زندگی‌اش بود. فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی در دانشگاه داست و به آموزش امور دینی و اسلامی به دانشجویان اهتمام می‌ورزید. وی مسئولیت‌های مهمی در دوران دفاع مقدس داشت که آخرین مسئولیتش در جنگ تحمیلی فرماندهی یک گروهان در عملیات کربلای پنج بود و در همین عملیات نیز در اسفند 65 در منطقه شلمچه به آرزوی دیرینه خود نائل شد و به دیدار پروردگار خویش شتافت.

 

 

 

شهید شاهرخ نوروزی دهدز؛ دانشجوی زبان فرانسه  

 

وصیت‌نامه‌ای از شهید در دسترس نیست.

 

 

وی در یک خانواده متوسط در مسجدسلیمان متولد شد و در اوایل کودکی پدرش را از دست داد. از سن هفده‌سالگی به مبارزه با رژیم پرداخت و با پیروزی انقلاب حضوری فعال در تشکیل شوراها داشت. پس از قبولی در دانشگاه به مبارزه علیه جریان‌های ضد اسلامی در دانشگاه پرداخت و با رخ دادن انقلاب فرهنگی از دانشگاه خارج شد. در نهایت در آبان 59 در اثر اصابت ترکش از ناحیه پیشانی هنگام اقامت نماز به درجه شهادت رسید.

 

 

همچنین از شهید رضاقلی وفایی‌اقدم،دانشجوی ادبیات فارسی این دانشگاه اطلاعاتی در دسترس نیست.

 

شهدای دانشجوی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی

 

این دانشکده طبق آمار موجود 6 شهید را در دوران جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از چهار تن از آنان مدارکی موجود است.

 

 

 

شهید عبدالمهدی آلبوغبیش؛ دانشجوی علوم اجتماعی  

 

بیشتر اوقات خود را در خدمت به مردم صرف می‌کرد و از هر نوع خدمتی در جهت پیشبرد اهداف انقلاب و کمک به مستمندان دریغ نمی‌کرد.

 

 

شهید غلامرضا پیرزاده؛ دانشجوی جامعه‌شناسی  

 

پیام شهید: امید آن دارم که در صورت کشته‌شدن خداوند خون مرا بپذیرد و مرا در زمره شهدای صدر اسلام محشور کند و می‌دانم که اگر در بستر به مرگ طبیعی بمیرم، امیدی به رستگاری من نخواهد بود.

 

 

شهید سعید غضنفری؛ دانشجوی اقتصاد  

 

پیام شهید: بلای جان بشریت و عامل همه بدبختی‌ها "نفس" است و تسلط بر آن بسیاری از مسائلی را که انسان به آن دچار است، حل می‌کند و تداوم انقلاب و مقابله با توطئه‌های بعدی در گرو همین مبارزه با نفس و جهاد اکبر است.

 

 

شهید محمود کعبی؛ دانشجوی اقتصاد  

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید در دسترس نیست.

 

در سال 1335 در آبادان چشم به جهان گشود؛ به کمک دوستانش با آگاهی کامل از توطئه‌های آمریکا به آگاه‌ساختن توده‌های عرب پرداخت تا این‌که سرانجام ضدانقلاب دست به سلاح برد و درگیری آغاز شد. با شروع جنگ برای دفاع از مکتب و کشورش عازم جبهه شد و پس از خدمات بسیار در جبهه‌ها سرانجام در مهر 1359 بر اثر اصابت ترکش خمپاره در سنگرش کنار مسجد امام صادق (ع) خرمشهر، به شهادت رسید.

 

 

 

از شهید عبدالحسین سلطانی، دانشجوی اقتصاد و شهید سید مرتضی عمادی دانشجوی جامعه‌شناسی مدارکی در دست نیست.

 

 

 

شهدای دانشجوی دانشکده الهیات و معارف اسلامی

 

 

 

این دانشکده نیز مطابق آمار موجود پنج شهید و یک مفقودالاثر را در دوران جنگ تحمیلی به انقلاب اسلامی تقدیم داشته است که از پنج تن از آنان مدارکی موجود است.

 

 

 

شهید سید محمدعلی حسین‌زاده مالکی؛ دانشجوی الهیات

 

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید در دسترس نیست.

 

 

همواره در پی خودسازی و اصلاح عیوب خود بود و می‌گفت: "شیطان در تمام لحظات زندگی در کمین انسان است، حتی در لحظات عبادت". با آغاز عملیات کربلای پنج عازم جبهه شد و در دی 1365 در منطقه شلمچه به درجه شهادت نائل آمد.

 

 

شهید حسین فرهادی کوهپایی؛ دانشجوی دبیری علوم دینی

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید در دسترس نیست.

 

وی به مکتب اسلام و به رهبرش امام عشق می‌ورزید. بسیاری از روزها را روزه می‌گرفت و رازونیاز شبانه‌اش با خداوند ترک نمی‌شد.در مهرماه 59 هنگامی‌که در کنار دیگر هم‌رزمانش مشغول خنثی‌کردن تله‌های انفجاری دشمن بود، به‌وسیله بمب خوشه‌ای دشمن در جبهه دهلران به شهادت رسید.

 

 

شهید احمد ذاکر مبارکی؛ دانشجوی الهیات

 

 

پیام شهید: وصیت‌نامه این شهید بزرگوار در قالب سروده‌ای بسیار زیبا است که بخشی از آن به شرح زیر است:

 

 

 

تو باید بشکنی در هم تبهکاران دنیا را/تو باید گسترانی در جهان عدل خدایی را/تفنگت همره ایمان بای خاطر یزدان/به کار انداز توفنده، چو توفانی و جوشنده!

 

 

شهید عبدالحمید (خسرو) ذرّه؛ دانشجوی الهیات

 

پیام شهید: شما را توصیه به تقوا و امر به معروف و نهی از منکر می‌نمایم؛ همیشه تقوا را به گفته مولا علی(ع) میزان خود قرار دهید و سالک راه حسین (ع) باشید. من با علم به شهادت و با آگاهی کامل در راهی قدم گذارده‌ام که همواره در درون خود جویای آن بوده‌ام.

 

و دانشجوی جاویدالاثر حبیب شریفی‌راد؛ دانشجوی الهیات

 

پیام شهید: ما به جهان و به هیئت حاکمه‌ی معزول، به سردمداران خلع شده اعلام می‌کنیم، ما با جوشش خون‌های خود نمی‌گذاریم خون شهیدانمان بخشکد. ما با تمام نیرو از دشمنان انسانیت انتقام می‌گیریم. ما تمام جنایات درد بار را نسبت به کلیه برادران مسلمان، انسان‌های آزاده و عدالت‌خواه محکوم می‌کنیم.

 

شهید مسعود خاوری؛ دانشجوی دبیری ادبیات عرب

 

متأسفانه از این شهید اطلاعاتی در دسترس نیست.

 

 

 

شهدای دانشجوی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی

 

 

این دانشکده در طول دوران جنگ تحمیلی مطابق آمار، دو شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است که از آنان مدرکی موجود نیست.

 

 

شهید حسین آبروش و شهید پیمان موسوی؛ دانشجوی تربیت‌بدنی این دانشکده در جنگ تحمیلی در جبهه‌های دفاع از کشور به شهادت رسیدند که متأسفانه از این شهیدان اطلاعاتی در دسترس نیست.

 

شهدای دانشجوی دانشکده دامپزشکی

 

این دانشکده مطابق آمار در دوران جنگ تحمیلی 2 شهید و در زمان مبارزات علیه رژیم پهلوی نیز یک شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

شهید محمود احمدی شیخانی؛ دانشجوی دامپروری، شهید سعید میاحی؛ دانشجوی دامپزشکی و شهید حسن مجتهدزاده؛ دانشجوی دامپزشکی شهدای دانشکده دامپزشکی هستند که تنها از شهید مجتهد زاده اسنادی موجود است.

 

در سال 1338 در خرمشهر به دنیا آمد و به علت تربیت مذهبی خانواده با دین اسلام آشنا شد. درزمینهٔ ناهنجاری‌های اجتماعی همواره می‌کوشید، به جای مبارزه با معلول با علل آن‌ها مبارزه کند و وقتی اشتباه یا خطایی را در خانواده خود می‌دید اغلب سعی می‌کرد با خوش‌اخلاقی و با استفاده از آیات قرآن آن را متذکر شود.

 

در مبارزات علیه رژیم شاه حضوری فعال داشت و حمله مزدوران این رژیم به مردم بی‌دفاع خرمشهر در روز عید قربان تأثیر مهمی در شدت بخشیدن به مبارزاتش داشت. سرانجام توسط عناصر ساواک دستگیر شد و تحت شکنجه‌های مستمر به علت شدت جراحات در آذر 57 به شهادت رسید.

 

 

شهدای دانشجوی دانشکده علوم پایه

 

دانشکده علوم مطابق آمار 16 شهید را در طول دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از دو تن از آنان مدارکی موجود است.

 

شهید عبدالحسین آقایی گواری؛ دانشجوی فیزیک

 

پیام شهید: شکر خداوند را که سعادتی نصیبم نمود که در آرزوی وصل محبوب خویش سر از پا نشناخته، اهل و دیار را پشت سرنهاده و راهی جبهه، آن معبد بزرگ، آن مکان مقدس، که در آن رنگ و بوی دنیوی نیست و هر آنچه هست معنویت است و عشق، بشتابیم.

 

شهید سید اصغر اعتمادی؛ دانشجوی شیمی

 

پیام شهید: این حقیر که یک محصل هستم، به نوبه خود این‌گونه تشخیص دادم که بهترین عملی که می‌تواند خدای منان را راضی نماید و خیر برای این انقلاب واقع شود این است که به جبهه‌های نور علیه ظلمت، حق علیه باطل، حقیقت بر ضد کفر، صفات پسندیده برخلاف صفات نکوهیده بشتابم، و دِین خود را به اسلام و این انقلاب و کشور و مردم مسلمان‌پرور ادا کنم.

 

شهید محمد پاکیزه؛ دانشجوی دبیری شیمی

 

پیام شهید: گرچه در سرزمین داغ و سوزان کربلا نبودم تا به ندای "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین(ع) لبیک بگویم، ولی اکنون به ندای فرزندش خمینی کبیر در کربلای خونین خوزستان لبیک خواهم گفت و پیمان بسته‌ام تا آخرین رمق خویش در این راه کوشا باشم.

 

شهید غلامحسین پژوهنده؛ دانشجوی فیزیک

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید در دسترس نیست؛ وی در 1338 در بروجرد در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز دیده به جهان گشود؛ از دست دادن پدرش باعث شد او و برادرش از همان آغاز نوجوانی مشغول به کار شوند. علی‌رغم سختی‌های بسیار توانست در 16 سالگی در چند رشته در دانشگاه‌های مختلف قبول شود که دانشگاه شهید چمران اهواز را برگزید. در مدت حضور در اهواز مسئولیت‌های بسیاری را بر عهده گرفت و در تشکیل انجمن اسلامی دانشگاه، بسیج منطقه هفت اهواز و جهاد دانشگاهی خوزستان نقش پررنگی داشت. در اوائل سال 60 گروهک‌های ضدانقلاب در اهواز که چشم دیدن اقدامات او را نداشتند در بستر بیماری در خانه یکی از دوستانش به وی حمله کردند و او را به شهادت رساندند.

شهید عبدالرسول تابان؛ دانشجوی زمین‌شناسی

 

پیام شهید: خدایا تو شاهد باش من برای شهادت به جبهه نیامدم و من فقط آمدم که تکلیفم را ادا نمایم ولی اگر در راه انجام تکلیفم به شهادت رسیدم، شهادتم را پذیرا باش. بار پروردگارا تو را شکر بسیار می‌کنم که عمر مرا هم‌عصر با انقلاب عظیم اسلامی قراردادی، تو را شکر و حمد فراوان می‌کنم که در جهاد را برویم گشودی و به من این اجازه را دادی تا در صف مجاهدینت قرار بگیرم.

 

شهید غلام‌علی توکلی؛ دانشجوی دبیری زیست‌شناسی

 

پیام شهید: شما برادران و خواهران، تمام احکام اسلام را بجا آورید، نماز را بجا آورید و در مقابل دشمنان اسلام و انقلابمان بایستید.

 

شهید مهدی صباغان؛ دانشجوی شیمی

 

پیام شهید: عاقبت منت خداوند متعال بر این بنده سراپا گناه و ریا تمام شد و نعمت شهادت را نصیب من گردانید و اکنون که به لقاءالله می‌روم چهره‌ام سیاه است؛ چرا که گناهان بزرگی را مرتکب شده‌ام. لیکن شنیده‌ام اولین قطره خون شهیدان که بر زمین بریزد گناهان او را پاک می‌کند.

 

 

شهید عبدالرضا علیخانی؛ دانشجوی زیست‌شناسی

 

پیام شهید: خوشا به حال کسانی که انتخاب می‌کنند چگونه رفتنشان را و بدا به حال آن‌ها که بی‌اختیار می‌روند. شهادت یک انتخاب است و یک لیاقت و فقط آن‌ها می‌روند که جام زندگی‌شان لبریز باشد و فقط آن‌ها شهید می‌شوند که لیاقت داشته باشند.

 

 

شهید حجت‌الله لونی؛ دانشجوی زیست‌شناسی

 

پیام شهید: برادرانم و خواهرانم!

 

به شما توصیه می‌کنم از درس غفلت نورزید تا شاید برای خدمت بیشتر به اسلام و جمهوری اسلامی مؤثر واقع شوید و پشتیبانان خوبی برای اسلام و امام باشید.

 

 

شهید منصور ملک‌پور؛ دانشجوی زیست‌شناسی

 

پیام شهید: افتخار من این است که در این راه، جبهه حق را تشخیص دادم و اگرچه نتوانستم به این جبهه خدمتی بکنم، اما قلبم برایش می‌تپد. این تشخیص را که شکل‌دهنده حیات، آبرو، شخصیت و انسانیتم است، مدیون امام خمینی (ره) هستم؛ چراکه او بود که با احیاء اسلام جامعه‌ام را از لجن‌زار شیاطین نجات بخشید و اکنون شما را هرچه بیشتر به اجرای فرامین و فتاوای این مرد خدا توصیه می‌کنم که به یقین سعادت دنیا و آخرت زیر سایه او و در امتداد خط اوست.

 

شهید صدرالدین نحوی؛ شهید محمدرضا محتوایی؛ شهید سید فرید فاطمی؛ شهید محمدرضا فخرایی؛ شهید مجید جعفری‌بزرگ‌آبادی و شهید جلیل حسینی دیگر شهدای این دانشکده هستند که متأسفانه اطلاعات چندانی از آن‌ها موجود نیست.

 

شهدای دانشجوی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

 

 

این دانشکده در طول دوران جنگ تحمیلی چهار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.

 

شهید رحیم بسّاق‌زاده؛ دانشجوی علوم‌تربیتی

 

 

پیام شهید: پیام منم به مردم ایران این است که همان‌گونه که می‌دانید امام، امسال را سال سازندگی اعلام کردند و من از تمام اقشار ملت می‌خواهم هرکدام به‌نوبه خودشان در هر گوشه‌ای که کار می‌کنند و در هر قسمتی از این نهادها و ارگان‌ها که کار می‌کنند، بتوانند این سازندگی را که امام گفته به نحو احسن انجام بدهند. آن برادری که در فلان اداره است، در آموزش‌وپرورش است، وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام بدهد.

 

 

 

شهید ایرج حاتمی‌ناغانی؛ دانشجوی روانشناسی

 

 

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید ایرج حاتمی‌ناغانی در دسترس نیست؛ وی در سال 1334 در کرمانشاه متولد شد و دوران تحصیلات خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. پس از پیروزی انقلاب در سال 61 با شرکت در کنکور توانست به دانشگاه راه یابد. هم‌زمان با آغاز عملیات کربلای چهار در حالی‌که سال سوم دانشجویی خود را پشت سر می‌گذاشت جهت کمک به یکی از هم‌رزمانش به جزیره سهیل رفت که در آن‌جا مورد اصابت ترکش قرار گرفت، و به‌دلیل جراحات وارده نتوانست به عقب برگردد. سرانجام پیکر پاکش در سال 1376 پس از 12 سال توسط گروه تفحص کشف شد و به میهن بازگشت.

 

شهید فرهاد سربندی؛ دانشجوی روانشناسی

 

پیام شهید: این برایم ناراحت‌کننده نیست که کشته می‌شوم، نگرانی من از عدالت خداوند است که بر همه اعمالم نظر داشته و خواهد داشت، زیرا بیناست. من که چیزی از خود ندارم و هرچه دارم از اوست و تأسفم از این است که خیلی دیر این مطالب را دریافتم. امیدوارم که خداوند این دیرفهمی مرا ببخشاید.

 

شهید ناصر علوانی؛ دانشجوی تعلیم‌وتربیت

 

پیام شهید: بدانید که به خدا قسم این جهاد راهی بس شیرین است و اگر بخواهید خدای خود را خوشحال کنید و خدا نیز شما را دوست بدارد، در راهش به جهاد برخیزید.

 

شهدای دانشجوی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر

 

این دانشکده در دوران مبارزات انقلاب و جنگ تحمیلی هفت شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از چهار تن از آنان مدارکی موجود است.

 

شهید عظیم اسدی مشکال؛ دانشجوی ریاضی

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید موجود نیست؛ وی در سال 1336 در دزفول به‌دنیا آمد؛ از همان اوان کودکی با سختی فقر و مشکلات زندگی مواجه بود. اما هیچ‌گاه تحصیل خود را رها نکرد و در دوران دانشگاه مبارزات خود علیه رژیم شاه را آغاز کرد و در این راستا نقش بسزایی داشت. به علت فعالیت‌ها و مبارزاتش درنهایت توسط ساواک دستگیر شد و تحت شکنجه مأموران ساواک در آذر 57 به شهادت رسید.

 

شهید سید محمدرضا حسن‌زاده؛ دانشجوی ریاضی

پیام شهید: از پدر و مادر و دوستان و آشنایان می‌خواهم اگر غیبتی کرده یا تهمتی زده یا در حق آن‌ها ظلمی کرده‌ام ببخشند که سخت به بخشش آن‌ها محتاجم.

 

شهید محمدرضا زمردیان(لاشه‌زاده)

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید موجود نیست. وی متولد 1337 در شهرستان دزفول است؛ دوستانش در دبستان او را به‌عنوان فردی آرام، صبور، متواضع متین و بااخلاق می‌شناختند. در دوران دانشجویی همواره در جلسات انجمن اسلامی دانشگاه شرکت می‌کرد و به فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی می‌پرداخت. با آغاز عملیات وسیع فتح‌المبین به خط مقدم اعزام شد و در مرحله دوم این عملیات به‌علت اصابت گلوله‌ای به سنگرش به شهادت رسید.

 

شهید سیدفرشاد مرعشی‌نژاد؛ دانشجوی ریاضی

 

پیام شهید: خدایا! تو خود شاهدی که با تمام بار سنگین گناهان تمامی تلاش خویش را به‌کار بردم تا در جهت رضای تو حرکت کنم، حال که به جبهه پا می‌گذارم فقط به این امید است که با ریختن خون ناچیز خویش، گناهانم آمرزیده شود.

 

همچنین از شهید محسن بنی‌نجار، شهید محمدرضا توکلی و شهید محمود رستم‌پور دانشجویان این دانشکده اطلاعاتی موجود نیست.

 

شهدای دانشجوی دانشکده فنی و مهندسی

 

این دانشکده در طول دوران جنگ تحمیلی هفت شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از شش تن از آنان مدارکی در دسترس است.

شهید غلام احمدی؛ دانشجوی مکانیک

 

پیام شهید: امیدوارم دگربار فضل خدا شامل حالم شود و مرگم را شهادت در راه خودش قرار دهد و خونم را وسیله سیراب‌ساختن درخت شکوهمند انقلاب اسلامی گرداند و پیامم را ابزاری در جهت به‌حرکت درآوردن دیگر نیروها قرار دهد.

 

شهید محمدرضا پورکیان؛ دانشجوی مهندسی عمران

 

پیام شهید: تنها آرزوی من پیروزی اسلام و مسلمین – که همان حاکمیت مستضعفین است و طول عمر امام خمینی بت‌شکن – و نابودی تمامی مستکبران است. مرا در دعاهای خالصانه‌تان فراموش نکنید، اگر می‌توانید از امام کبیر بخواهید برای آمرزشم دعا کند.

 

شهید علیرضا جعفرزاده؛ دانشجوی مهندسی برق

 

پیام شهید: سلام و درود بی‌پایان به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران که به حول و قوه خدا قیامی را شروع کرد که کشور ایران، خطه اسلام را احیا کرد و در واقع فطرت الهی انسان‌ها را بیدار نمود و در مسیر الهی واصلی خود قرار داد. این وصیت‌نامه را اکنون (در حالی) می‌نویسم که با اعتقاد کامل به اسلام و انقلاب و اصالت مکتب خود، پا در قتلگاه امام حسین (ع) گذاشته‌ام.

 

شهید علی خراسانی؛ دانشجوی مهندسی عمران

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید موجود نیست؛ وی در سال 1343 در ورامین به‌دنیا آمد؛ پدرش را در سن چهار سالگی از دست داد اما با اراده و پشتکار تحصیلاتش را تا سال سوم دانشگاه در رشته مهندسی عمران ادامه داد. با آغاز جنگ به صورت داوطلبانه به جبهه اعزام شد. وی در خرداد 67 در منطقه عملیاتی شلمچه، بر اثر اصابت ترکش به درجه شهادت نائل آمد.

 

شهید حمیدرضا دیلم‌کتولی؛ دانشجوی مهندسی عمران

 

پیام شهید: شهادت می‌دهم که آمدن من به جبهه بدون هیچ اجباری بوده است و من خودم با میل و رغبت به جبهه آمده‌ام و شهادت را باجان استقبال کرده‌ام. چون شهادت وسیله‌ای برای رسیدن به لقاءالله و پیشگاه خدا، شهادت راهی است که انبیاء خدا، بندگان مخلص خدا و ائمه معصوم ما آن را انتخاب کرده‌اند.

 

شهید عبدالعلی ‌لُر؛ دانشجوی مهندسی کامپیوتر

 

پیام شهید: روی اصلی سخنم با توست مادرم! ای که همواره برایم سمبل صبر و استقامت بودی و تو که همسر یک شهید هستی و نیز اگر خدا بخواهد، مادر یک شهید خواهی شد. از تو می‌خواهم همان‌گونه که در شهادت پدر صبور بودی، در شهادت فرزند نیز صبور باشی. خون مرا هدیه‌ای بدان که در راه خدای بزرگ تقدیم می‌کنی و نیز اگر قبرم یا جسدم را نیافتی، محزون مباش که من در قلب تواَم و تو در قلب یک شهید.

 

همچنین از شهید ایوب قنبری دانشجوی این دانشکده مدارکی موجود نیست.

 

 

شهدای دانشجوی دانشکده کشاورزی و علوم آب

 

دانشکده کشاورزی نیز در دوران جنگ تحمیلی 10 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از هفت تن از آنان مدارکی موجود است.

 

شهید منوچهر آصفی؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید: اسلام انقلابی‌ترین مکتب است. من این را لمس کرده‌ام، به‌خصوص در این چند روز آخر؛ و خمینی کبیر مردی است که تاریخ هرگز این‌چنین مردی را به‌خود ندیده است. برادران! پشت به شرق و غرب کردن کار کمی نیست، کاری که خیلی از انقلابیون غیرمسلمان مطمئناً از عهده آن برنخواهند آمد.

 

شهید هاشم احمدی؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید: قدر این انقلاب و رهبری آن را بدانید و مبادا خدای ناکرده در حفظ و گسترش آن از شما سهل‌انگاری و خطایی سرزند. امروز دنیا و مستضعفین نظاره‌گر این انقلاب‌اند. این تحفه الهی خدا نکند خدای‌ ناکرده در اثر بی‌احتیاطی لوث و کم‌اهمیت شود که در آن صورت ممکن است رحمت خداوند سبحان از ملت ما در اثر نافرمانی از اسلام و رهبری پیامبرگونه آن سلب شود.

 

شهید اسماعیل دقایقی؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید: تیغ قلم برنده‌تر از سلاح است و تا پشتوانه فرهنگی نباشد، حتی مبارزه مسلحانه اثری ندارد.

 

شهید حسین سرلک؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید: شخص "من" و "ما" مهم نیست، آنچه که مهم است مکتب و رهبر ماست. پیش‌آمدها و ناراحتی‌ها را که همه به خواست خداست و آزمایشات اوست تحمل کنید و شاکر و صبور باشید و بدانید که تنها شما نیستید که برای تحقق اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی متحمل رنج و مصیبت شده‌اید.

 

شهید مصدق طاهری؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید: متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید به‌دست نیامده است. وی در سال 1333 در نفت سفید از توابع اهواز متولد شد. به‌دلیل مقارن شدن ایام تولدش با وقایع ملی‌شدن صنعت نفت نامش را مصدق نهادند. در سال 53 در رشته خاکشناسی دانشگاه شهید چمران پذیرفته شد و با ورود به دانشگاه به تشکیل انجمن اسلامی آن مبادرت کرد؛ با اوج‌گیری انقلاب مبارزاتش در سال‌های 56 و 57 تا حدی گسترده شد که مورد تعقیب ساواک قرار گرفت. به‌علت مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب مورد تخریب و حتی تهدید به ترور واقع شد. از سال 61 کاملاً به خدمت جنگ درآمد و خدمات و فعالیت‌های بسیاری در این دوران داشت. سرانجام در بهمن 65 خانه‌اش مورد هدف حملات بمباران هوایی قرار گرفت و به درجه شهادت نائل شد.

 

شهید علی ضامن‌مقامی؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید : نخستین وصیتم به شما این است که جز در هوای توحید قدم نزنید. شما را به جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس، مقام‌پرستی، فخرفروختن و ... سفارش می‌کنم. شما را به تقوای الهی سفارش و تأکید می‌کنم که ساده زندگی کنید و با مردم جوشیدن خصلت شما باشد. دروغ و نیرنگ را به دور افکنده و با فقیرترین افراد جامعه‌تان هم‌سطح باشید.

 

شهید عبدالمجید منصوری؛ دانشجوی مهندسی کشاورزی

 

پیام شهید: برادران و خواهران! همان‌گونه که امام فرمودند: "باید وحدت حفظ بشود، باید همه دست به دست هم بدهیم و اسلام و ایران را به پیش ببریم". نباید امام(ره) را تنها بگذارید، همه جا با امام امت باشید.

 

همچنین از شهید غلام‌عباس مکوندی، شهیدمحمدحسین ورشوساز و شهید جلیل حسینی به‌عنوان شهدای این دانشکده نام برده می‌شود که مدارکی از آنان موجود نیست.

 

همچنین از شهید حبیب چلداوی اطلاعاتی در دسترس نیست و تنها وصیت‌نامه وی موجود است که گوشه‌ای از آن بازنشر می‌شود.

 

پیام شهید حبیب چلداوی: من راه خود را انتخاب کردم و این راه را همیشه دوست می‌دارم و ان‌شاءالله در این راه پیروز می‌شوم.هرچه پول دارم و همچنین لباس من را در راه خدا و فقط فی‌سبیل‌الله به مردم فقیر بدهید. از پدر و مادرم می‌خواهم هیچ‌وقت گریه نکنند و همیشه شاد و خندان باشند.

 

 

برخی شهدای کارمند و استاد دانشگاه

 

درباره استادان و کارمندان شهید دانشگاه مدارکی از سه تن از آنان به نام‌ای سید مهرداد مجدزاده طباطبایی، علی ریاضی و احمد نفیسی موجود است.

 

شهید مجدزاده که نام او بر یکی از خوابگاه‌های دانشجویی نیز نهاده شده است، در زمان جنگ کلاس‌های ایدئولوژی اسلامی را برای رزمندگان برگزار می‌کرد، که این کلاس‌ها تبدیل به یک تشکل فرهنگی عمیق برای هدایت رزمندگان شده بود. وی همچنین علاوه بر تحصیلات دانشگاهی دارای مطالعات گسترده و تحصیلات حوزوی هم بودند.

 

استاد شهید، سید مهرداد مجدزاده طباطبایی؛ حسابداری نفت، دانشگاه تهران

 

پیام شهید: عمر انسان زود تمام می‌شود و فقط "ایمان" و "عمل صالح" است که در قیامت به درد انسان می‌خورد و در تاریکی‌های قبر انسان را نجات می‌دهد و من دیروز بین شما بودم و امروز برای شما عبرت هستم. چه بسیار کارهای خیری که می‌توانستم انجام بدهم و چه بسیار معاصی، که متأسفانه مرتکب شدم و اکنون افسوس می‌خورم.

 

کارمند شهید، علی ریاضی

 

متأسفانه وصیت‌نامه‌ای از شهید موجود نیست. وی زاده 1336 در اهواز است. در تظاهرات مردم علیه رژیم شاه حضوری فعال داشت و با آغاز عملیات بیت‌المقدس در سال 61 توانست اجازه حضور در جبهه را از دانشگاه بگیرد. وصیت کرده بود که هرچه از او باقی می‌ماند به حساب کمیته امداد واریز کنند. سرانجام در اردیبهشت 61 در عملیات بیت‌المقدس در دفاع از خرمشهر به دیدار پروردگارش شتافت و به مقام شهادت رسید.

 

 

کارمند شهید، احمد نفیسی

 

پیام شهید: به اسلام و مستضعفین خدمت کنید و به فقرا انفاق کنید. به فامیل و نزدیکانی که این انقلاب خون‌بار را دوست ندارند و علیه امام(ره) حرف می‌زنند توجه نکنید و اگر توانستید آن‌ها را نصیحت کنید و آن‌ها را به راه اسلام بیاورید. 

منبع: ایسنا
 
https://www.cafetarikh.com/news/32859/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما