۰
plusresetminus
رییس موزه ملی عراق در دیدار رییس مرکز اسناد و آرشیو وزارت امور خارجه کشورمان، از وجود کتب خطی فارسی در این موزه خبر داد. رییس مرکز اسناد و آرشیو وزارت خارجه کشورمان به همراه یکی از اساتید تاریخ دانشگاه های تهران اخیرا در سفری به عراق با قیس الرشید رییس موزه ملی عراق و مسئول هیئت آثار وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
کتب خطی فارسی در موزه ملی عراق
در این دیدار که به همت و هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در محل موزه ملی عراق در بغداد صورت گرفت، نسبت به پیشبرد اهداف فرهنگی دو کشور دوست و همسایه و همچنین ، تبادل بیشتر در زمینه های فرهنگی و هنری تأکید شد.

علی بداقی، هدف از سفر خود را به عراق، براساس یک کار فرهنگی و پژوهشی عنوان کرد و گفت: تلاش شده تا پس از بررسی و شناسایی مشترکات تفاهم نامه ای را به امضاء برسانیم. وی به وجود مجموعه ای از مراکز اسناد و تاریخی که تمامی مؤسسات و اداراتی که این اسناد را جمع آوری کرده اند اشاره و هدف از آن را داشتن یک مرکز قوی از آثار و اسناد تاریخی و قدیمی و هویت یک کشور عنوان کرد.

بداقی تاکید کرد: ما خواستار مطالعه اسناد و حتی نسخ خطی موجود در این موزه هستیم تا پس از استخراج به اشتراکات فرهنگی دو کشور بپردازیم. متقابلاً این شرایط را در ایران فراهم می کنیم تا برادران عراقی ما بتوانند از اسناد و مدارک موجود در ایران بازدید و بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویان عراقی بسیاری در ایران تحصیل می کنند، گژفت: می توانیم این اسناد و مدارک را در اختیار دانشجویان دو کشور قرار داده تا هویت واقعی و اشتراکات قدیمی و مهمی را استخراج کنند لذا این مسأله گام مهمی در روابط فرهنگی دو کشور خواهد بود.

رییس موزه ملی عراق و مسئول هیئت آثار وزارت فرهنگ و گردشگری عراق ضمن استقبال از این دیدار گفت: از برقراری روابط با ایران در زمینه های فرهنگی کاملاً استقبال می کنم و آمادگی خود را برای همکاری های بعدی اعلام می دارم.

قیس الرشید یادآور شد: ما علاوه بر آثار خطی، از کتب خطی فارسی و ایرانی در مخزن گنجینه این موزه و بخش هایی از آثار تمدنی قدیم و معاصر را جمع آوری و در این موزه نگهداری می کنیم.

منبع: ایرنا

https://www.cafetarikh.com/news/32884/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما