۰
plusresetminus
به شما چه که این امین السلطان در تمام صدارت خود به این ملت و مملکت خیانت کرد و تمام حقوق این ملت را از روی شهوت رانی محض جلب منافع شخصی و هوای نفسانی از دست داد و کلیه خرابی ]که[ امروزه مشاهده می شود آثار خیریه اوست.
روزنامه مشروطه خواه روح القدس : خدایا ما را از شر حشرات حفظ کن
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

امین السلطان

امین السلطان از جمله صدراعظم های پر نفوذ ایران بود. او بسیار پر قدرت و با نفوذ بود. در مقابل صدراعظم هایی همچون قائم مقام، امیرکبیر، سپهسالار و امین الدوله که عمدتا با نام اصلاح طلب شناخته می شوند؛ امین السلطان به مثابه یک رجل سیاسی حافظ وضع موجود شهرت یافته است. این مسئله باعث شده بود که جریان هایی از قدرت که منافعشان در عدم اجرای اصلاحات بود، از حضور وی در قدرت نهایت حمایت را بکنند. جالب آنکه این مسئله حتی دولتهای خارجی را نیز دربر می گرفت. به عنوان مثال در حالی که امین الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه نتوانست از روسها وام دریافت کند، روسیه پس از کنار رفتن وی از قدرت این وام را به امین السلطان داد. این میزان نفوذ امین السلطان، فساد بسیاری را او و اطرافیانش فراهم کرد. از همین رو بود که در زمینه مشروطه روزنامه روح القدس در مطلبی درباره وی، با عنوان «خدایا ما را از شر حشرات حفظ کن» می نویسد:

«این حضرت روحالقدس من بیچاره را به حال فلاکت خود نمی گذارد. هی می گوید چرا آنچه به تو گفته اند به من نمی گویی]؟[ چرا آنچه به تو آموخته اند به مردم نمی آموزی]؟[ من هر چه متمذر میشوم و می گویم:

ای دل بسر زل پریشانت چه کار

کاری که نه در حد تو است، آنت چه کار

در کهنه الاچیق غم خویش نشین

با گرد سرا پرده سلطانت چه کار

به شما چه که این امین السلطان در تمام صدارت خود به این ملت و مملکت خیانت کرد و تمام حقوق این ملت را از روی شهوت رانی محض جلب منافع شخصی و هوای نفسانی از دست داد و کلیه خرابی {که} امروزه مشاهده می شود آثار خیریه اوست. این اغتشاشات بلاد، این قتل و غارتها بواسطه تحریکات او شده است.]به[ شما چه که چند نفر تاجر به خیال آنکه شاید امین السلطان برگردد و به مسند صدارت بنشیند هنوز دست از عشق بازی برنداشته اند و به رئیس نظمیه دستورالعمل می دهند که مردم بی گناه را متهم کنید و دستگیر نمائید... به شما چه که حشرات ورثه امین السلطان به  بعضی از اشرار پول می دهند و تحریک می کنند که بعضی از وکلای خیرخواه ملت را در حال عبور صدمه بزنند...» 1

عبارات بیان شده در متن روزنامه روح القدس، همان طور که گفته شد، به خوبی می تواند دو چیز را نشان دهد: 1- میزان نفوذ او و باندی که همراه او در قدرت حضور داشتند و 2-میزان تنفری که مشروطه خواهان از او داشتند...

شیخ احمد روح القدس به واسطه همین افشاگری هایش، سرانجام به دست نیروهای محمدعلی شاه در باغ شاه شکنجه و کشته شد.

پی نوشتها:

1-روزنامه روح القدس، سال اول، شماره پنجم، ص 1

https://www.cafetarikh.com/news/32916/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما