۰
plusresetminus
تمکین از حکام حالیه و مسامحه با آنان بمنزله تمکین از یزید و معاویه و اعوان اوست و نباید آن ذوات محترمه از طول زمان تجمع و صدمات و خسارات وارده ملول و رنجیده خاطر باشند.
حمایت شیخ عبدالله مازندرانی از مبارزه علیه استبداد
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

حمایت شیخ عبدالله مازندرانی از مبارزه علیه استبداد

پیروزی انقلاب مشروطه در ایران حاصل مجاهدت های بسیاری بوده است. انقلابی که اگر چه با تجمع و ائتلاف نیروهای بسیار توانست کاخ ستم شاهی در ایران را منهدم کند. اما سرانجام توسط گروه خاصی مصادره  و به انحراف کشیده شد. بدین ترتیب دیگر انقلاب آن هدف اولیه خود را که بسط عدل و داد در ایران بود، فراموش کرد و بیشتر به دنبال پیگیری ایده ال های جهان غرب و فرهنگ و سیاست وارداتی شد.

همان طور که می دانیم روحانیت و من جمله روحانیت نجف  نیز در جریان انقلاب مشروطه بسیار فعال بودند. آنان تلاش کردند تا مردم را به مقاومت در مقابل استبداد بکشانند و در برابر آن نظامی مبتنی بر عدل را در ایران حاکم کنند. از جمله علمایی که در این راه کوشش های بسیاری می کرد و با انتشار اعلامیه ها و بیانیه های مختلف انقلابیون را در راهی که انتخاب کرده بودند، تشویق نمود، مجتهد بزرگ شیخ عبدالله مازندارانی بود. او در کنار آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی جزء مراجع ثلاث نجف به حساب می آمد. آنها شدیدترین انتقادات را خطاب به پادشاه وقت محمد علی شاه قاجار اعلام داشتند و بدین ترتیب مشروطه خواهان را در هدفی که در پیش گرفته بودند، تشویق می نمود. در زیر یکی از مهترین اعلامیه های وی را که روزنامه حبل المتین منتشر کرده است، می خوانیم:

«بسم الله الرحمن الرحیم

عموم برادران ایمانی و منتحصنین در سفارت کبری و زاویه مقدسه را از جنابان مستطابان علماء عظام و مجتهدین گرام دامت افاضاتهم و آقایان تجار محترم دامت تاییداتهم را بدعاء خیر و سلام وافر مخصوص میدارم.

مدامی که مجلس شورای ملی بر طبق قانون اساسی که تمام مواد اصل و متمم آن را امضا داشته ایم منعقد نشود  و منتخبین ملت به جهت ممانعت و جلوگیری از تعدیات ظالمین و غاصبین و صرف وجوه و بیت المال در سفک دماء و هتک اغراض و نهب اموال مسلمین و تخریب بلاد اسلامیه و سایر شنایع استبدانه حاضر نباشند، تکلیف عموم مسلمانان مجاهدات و مساعی حقه است. از هر کدام و هر صنف به هر نوع که ممکن باشد.  و تمکین از حکام حالیه و مسامحه با آنان بمنزله تمکین از یزید و معاویه و اعوان اوست و نباید آن ذوات محترمه از طول زمان تجمع و صدمات و خسارات وارده ملول و رنجیده خاطر باشند. بعد از اتکال به نصرت الهیه عز اسمه و بتائید غیبی حضرت حجه عصر عجل الله فرجه به همت غیورانه آن برادران ایمانی مستحضر و امید واریم که از هیچ قسم معاونت و امداد و بذل جهد در اعاده اساس مشروطیت و رفع اغتشاشات داخله و موجبات مداخله اجانب و ترفیه عموم مسلمین مضایقه نفرمایید. نصرکم الله و ثبت  اقدامکم فی نصره الاسلام و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»

«من الاحقر عبدالله المازندرانی»1

پی نوشت ها:

1-روزنامه حبل المتین، شماره 13، 2 ربیع الثانی 1327، ص 1

https://www.cafetarikh.com/news/32924/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما