۰
plusresetminus
این روزنامه خطاب به نانوایان و محتکرین می نویسد: «به زوال ناموس و عصمت مشتی زنان مسلمه و عفیفه بی کس و بی دادرس که تا برابر تنور رفته و با رجال نامحرم و نانوایان بی مروت طرف سوال و جواب می باشند راضی نشوید.»
گزارش روزنامه تجدد از قحطی در تبریز
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

گزارش روزنامه تجدد از قحطی در تبریز

عزت و تحقیر  تاریخ مبتنی وضعیتی است که بر مردم آن کشور می گذرد. تاریخ ایران همچنان که روزهای باشکوهی را تجربه کرده است، روزهای سختی را نیز پشت سر نهاده است. در کنار جنگ هایی که بر مردم شهرها و روستاهای ایران گذاشته، بروز قحطی های گسترده یکی از مهمترین مصائب عمومی بوده است که گاهی ایران یا بخشی از این کشور را در بر می گرفته است. قحطی هایی که آمار کشته های آن حتی به بیش از یک میلیون نفر نیز می رسید.

روزنامه تجدد از تبریز در یکی از شماره های خود گزارشگر یکی از کوچکترین این قحطی ها در این شهر است. قحطی که دامن نان را گرفته و البته بسیاری از محتکرین و افراد با نفوذ شهر از آن نهایت سوء استفاده را  می کنند. در ادامه مروری خواهیم داشت به یادداشت این نشریه در این زمینه:

«بطوری که خاطر عموم افراد مظلوم و بدبخت آذربایجان علل الخصوص اهالی ستمدیده تبریز مسبوق و مطلع هستند اغتشاش امر نان و گرانی و کمیابی آن به اندازه جالب دقت و مردم را مشغول ساخته که از انجام سایر امورات خویش محروم و در حل این مکتوم حیران و سرگردان مانده اند! با همه اینکه اشخاص از کسب و فعلگی خود دست کشیده، مشغول خریدن و تهیه نان می شوند باز وقت شام دست خالی به خانه رفته و اکثرشان گرسنه می خوابند! این است که به آواز رسا و صدای بلند به عموم صاحبان غله و ملاکین که حبوبات حاضر دارند می گویمم: اگر فی الحقیقه در وجود محترم شماها آثار وطن پرستی و تدین موجود و ادعای ایرانیت و اسلامیت و روحانیت می نمایید باید در این موقع بس باریک و پریشانی حال قاطبه اهالی .... از روی غیرت و حمیت و حس ملیت همت نموده و از بذل مساعدت در فراوانی و ارزانی نان دریغ و مضایقت نکنید و عزت خود را که عبارت از چند نفر معدود باشید در ذلت هزاران مردم بی دست و پا که به غیر از نان خشک و خالی وسیله در این مورد برای سد جوع و قوت لایموت ندارند نیاندیشید!»

این روزنامه خطاب به نانوایان و محتکرین می نویسد:

«به زوال ناموس و عصمت مشتی زنان مسلمه و عفیفه بی کس و بی دادرس که تا برابر تنور رفته و با رجال نامحرم و نانوایان بی مروت طرف سوال و جواب می باشند راضی نشوید.» 1

پی نوشت ها:

1-روزنامه تجدد، شعبان المعظمه 1335، ص 11

https://www.cafetarikh.com/news/32926/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما