۰
plusresetminus
انقلاب ملی ما برای این بود که ملت محتاج به تجدد و ترقی ایران، و مملکت محتاج به اصلاح و عمران ایرانیان، از چنگال یک سلطنت جامله ممزوج به مرعوبیت و سفاهت پیشینیان، تخلیص گریبان نماید.
خواب و بیداری مشروطه خواهان
جوان و تاریخ- اخبارتاریخی

خواب و بیداری مشروطه خواهان

همان طور که می دانیم به غیر از مقابله با استبداد یکی از عمده دلایل وقوع انقلاب مشروطه ایران دور ماندن از ترقیاتی است که در آن عصر در دنیای غرب به وقوع پیوست. پس از آنکه مصلحین بسیاری همچون عباس میرزا، قائم مقام فراهانی و امیرکبیر نتوانستند کشور و دولت عقب مانده ایران را در چارچوب اصلاحات از بالا به سمت ترقی و پیشرفت رهنمون سازند و هر بار که یک مصلح در مقام صدارت قرار می گرفت، دستگاه استبداد و گروه های ذی نفوذ در مقابل او و اصلاحات وی می ایستادند و تمام تلاش خود را در راستای ناکام شدن وی قرار می دادند، این بار انقلاب مشروطه با هدف نوسازی و در هم شکستن موانع پیش روی آن، روی داد. حال سوال این است که انقلاب مشروطه در راستای نیل به این هدف تا چه حد موفق بوده است؟

روزنامه تجدد ضمن توصیفی از انقلاب مشروطه در این زمینه به این سوال پاسخ می دهد و دلیل پیروزی و یا ناکامی آن را از دیدگاه خود بیان می کند:

«انقلاب ملی ما برای این بود که ملت محتاج به تجدد  و ترقی ایران، و مملکت محتاج به اصلاح و عمران ایرانیان، از چنگال یک سلطنت جاهله ممزوج به مرعوبیت و سفاهت پیشینیان، تخلیص گریبان نماید. و ایرانی مقدرات ملیه و استقلال وطنیه خود را از دست های آلوده به جنایات و معتاد به خیانات و اسرافت یک مشت رجال خود رای نادان، رهانیده و حق حاکمیت خود را موافق قوانین مشروطیت در تحت تفتیش مبعوثان ملت به رجالی بسپارد  و رجالی را زمامدار حاکمیت ملیه خود سازد، که آنان احتیاجات ملت و مملکت را دانسته و بتوانند عملا رهنمای تجدد و ترقی ایرانیان و آبادی و اصلاح ایران بشود.»

 «ولی با کمال تلخ کامی و تاسف باید اعتراف نمود که در رجال و وزراء ما، بعد از انقلاب ایران یک چنین حس احتیاج  بر تجدد جلوه گر نشد. به نام حکومت یک فعالیت ترقی خواهانه و امید بخشی در زمامداران حکومت بروز ننمود. خلق و ملت ایران داخل به یک دوره انتباهی1 گردید ولی رجال و وزراء حکومت رسمی ایران همچنان بطالت و محافظه کاری باقی ماند و دخل به یک انتباهی که به تمام معنایش تجددخواهی رهبر عملیات ایشان بشود نگرید. بصیرت بر احتیاجات ملت و مملکت و فعالیت در دفاع آن احتیاجات در وزراء رسمی بعد از انقلاب ما مشهود نگشت.....»2

پی نوشت ها:

1-انتباه یعنی بیداری

2-روزنامه تجدد، 12 رمضان 1335، ص 1، کابینه ها در ماضی و حال

https://www.cafetarikh.com/news/32928/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما