۱
plusresetminus
کودتای سوم اسفند 1299 همچون همه کودتاهای دیگری که در اقصی نقاط دنیا به وقوع پیوسته است، نامشروع بود. با همه این احوال رضاشاه پس از رسیدن به منصب پادشاهی همه ساله در سالروز کودتا جشن بزرگی به راه می انداخت.
جشن و پاکوبی برای سالگرد کودتا
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

جشن و پاکوبی برای سالگرد کودتا 

کودتای سوم اسفند 1299 همچون همه کودتاهای دیگری که در اقصی نقاط دنیا به وقوع پیوسته است، نامشروع بود. چرا که کودتا ذاتا نه بر اساس اراده مردم بلکه بر اساس خواست گروه خاصی از نظامیان رخ می دهد. با همه این احوال رضاشاه پس از رسیدن به منصب پادشاهی همه ساله در سالروز کودتا جشن بزرگی به راه می انداخت. جالب اینکه بعدها همین مسئله توسط پسر وی، محمدرضاشاه نیز تکرار شد. او نیز سالروز کودتای 28 مرداد را با نام رستاخیز ملی جشن می گرفت. این جشن با تفسیر و اغراق توسط رسانه های رژیم نیز بزرگنمایی می شد. در زیر گزارش روزنامه اطلاعات از این بزرگنمایی را می خوانیم:

 

«دیروز طبیعت قیافه بشاش و خندان خود را تا سر حد کمال به شرکت کنندگان در جشن دوازدهمین سال کودتا نشان داد. گویی طبیعت هم خواسته بود انبساط و سرور خود را بدین وسیله ابراز دارد. هوای صاف، آفتاب شفاف، نسیم فرح بخش بهاری به ابهت و شکوه و عظمت این جشن تاریخی افزوده بود و در پرتو شعاع درخشنده خورشید و مساعدت مخصوص طبیعت بود که امسال بیش از یک ثلث جمعیت طهران میدان جلالیه را از هر طرف در آغوش گرفته بودند..... بدون تردید این هجوم و ازدحام ذوق و شعف مردم بود که آنها را از صبح آماده حضور در این جشن و شرکت در این روز پر افتخار نموده بود زیرا این ابهت و عظمتی که میدان جلالیه در لوای تجمع قشون به خود گرفته بود یگانه آرزو و آمال دیرینه مردم بود که اینک انجامش مانند قوای مغناطیسی همه را به سوی خود به اراضی جلالیه می کشاند.»1

 

1-روزنامه اطلاعات، شنبه 4 اسفند 1311، شماره 1838، ص 1




https://www.cafetarikh.com/news/32935/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما