۰
۲
plusresetminus
قوام در اطلاعیه 27 تیرماه خود خطاب به مخاطبانش نوشته بود: «به عموم اخطار می کنم که دوره عصیان سپری شده و روز اطاعت از اوامر و نواحی حکومت فرا رسیده است.»
حمله قوام به روحانیت و مردم
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

حمله قوام به روحانیت و مردم

25 تیر ماه روزی مهم در تاریخ معاصر بود. روزی که در آن مقدمات قیام سی ام تیر ماه به رهبری آیت الله کاشانی فراهم آمد. اما چه مسائلی سبب شد تا در نهایت این قیام رقم بخورد. یکی از عمده دلایلی که سبب شد تا قیام سی تیر روی دهد، نامه ای بود که احمد قوام به مردم نوشت.

 قوام سیاستمداری کهنه کار بود که به قول خودش در آن سنین می بایست به استراحت می پرداخت. اما در روزهایی که دست انگلیس برای مقابله با مردم ایران خالی بود، خود را به عنوان عنصری در مقابل نهضت ملی ایران قرار داد و در نتیجه شاهد رویداد سی تیر شد.

نامه ای که او خطاب به ملت ایران نوشت دربردارند نکاتی بود که وقوع آنچنان قیامی را اجتناب ناپذیر می کرد. زیرا بخشی از این اطلاعیه نوعی مقابله با اسلام سیاسی بود که از قضا بسیار مورد توجه و حمایت مردم بود. او در نامه خود نگاشته بود:

«به همان اندازه که از عوامفریبی در امور سیاسی بیزارم در مسائل مذهبی نیز از ریا و سالوس منزجرم. کسانی که به بهانه مبارزه با افراطیون سرخ، ارتجاع سیاه را تقویت نموده اند، لطمه شدیدی به آزادی وارد ساخته و زحمات بانیان مشروطیت را از نیم قرن به این طرف به هدر داده اند.»

قیام با نگارش این جملات در پی آن بود تا قدرت خود را به رخ آیت الله کاشانی بکشد. او به دنبال آن بود تا نشان دهد در دوره نخست وزیری او دین می بایست به حاشیه برود.

اما این تنها نکته مورد توجه مردم در این اطلاعیه نبود. او در اطلاعیه خود حتی مردم را نیز مورد حمله و هجمه قرار داده و نیامده به جولان پرداخته بود:

«به عموم اخطار می کنم که دوره عصیان سپری شده و روز اطاعت از اوامر و نواحی حکومت فرا رسیده است...

کشتیبان را سیاستی دگر آمد.»




https://www.cafetarikh.com/news/32964/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
آرش
درود
بعد از نادرشاه و کریم خان و امیر کبیر ،قوام السلطنه توانست بطور مقطعی جلوی اجانب روس و انگلیس را بگیرد.
. . . . .
feedback
Iran, Islamic Republic of
قوام السلطنه
درود
بعد از نادرشاه و کریم خان و امیر کبیر ،قوام السلطنه توانست بطور مقطعی جلوی اجانب روس و انگلیس را بگیرد.