۰
plusresetminus
به طوری که از وزارت خارجه به اطلاع می رسد دولت پاکستان توجه گردیده که پادشاه ایران مخالف با حکومتی می باشد که در ایران به نظر دولت پاکستان یک حکومت صد در صد ملی است و مورد اعتماد اکثریت هنگفت ملت ایران قرار گرفته است.
درخواست پناهندگی محمدرضاشاه از پاکستان
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

درخواست پناهندگی محمدرضاشاه از پاکستان

 

حسین فاطمی موضعی بسیار مخالف نسبت به حکومت پهلوی داشت. او  به طور کلی سلطنت را به باد انتقاد می گرفت. انتقادات او تنها در سخنرانی ها و اظهارنظرهای او نبود. بلکه در مواضع روزنامه باختر امروز نیز تبلور می یافت. روزنامه باختر امروز نشریه ای بود که توسط فاطمی منتشر می شد و جدا از آنکه به مسئله‌ ملی شدن صنعت نفت می پرداخت، مطالبی در مقابله با سلطنت نیز منتشر می کرد. همین مسئله نیز سبب گشت زمانی که در ایران کودتا شد، مصدق تنها به سه سال حبس محکوم شود ولی فاطمی را اعدام کردند. در زیر گوشه ای از رسوا نمودن سلطنت و شخص محمدرضاشاه در روزنامه او، باختر امروز، را می خوانیم:

 

«پادشاه ایران از دولت پاکستان درخواست کرد که به عنوان پناهنده سیاسی به آن کشور برود ولی دولت پاکستان درخواست پادشاه ایران را رد نمود. متن خبری که در شماره هفتگی(اسپات لایت) چاپ هندوستان راجع به پادشاه ایران درج گردیده است از این قرار است: «خبرنگار ما از کراچی اطلاع می دهد اکنون می توان این خبر را افشا کرد که پادشاه ایران در روز 22 فوریه گذشته بوسیله افرادی که میانجی بودند از دولت پاکستان درخواست نمود که به عنوان پناهنده سیاسی به آن کشور برود ولی دولت پاکستان با احترام و تاسف از قبول درخواست پادشاه ایران امتناع کرد.»

 

«به طوری که از وزارت خارجه به اطلاع می رسد دولت پاکستان توجه گردیده که پادشاه ایران مخالف با حکومتی می باشد که در ایران به نظر دولت پاکستان یک حکومت صد در صد ملی است و مورد اعتماد اکثریت هنگفت ملت ایران قرار گرفته است.»1

 

1-باختر امروز، شماره 1062، فروردین 1332، ص 1

https://www.cafetarikh.com/news/32968/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما