۱
plusresetminus
روز گذشته یک اجتماع بی نظیر در میدان بهارستان تشکیل داده و چندین ساعت ناطقین و سخنرانان مجمع مسلمانان مجاهد و حزب زحمتکشان ملت یران و حزب ایران درباره پنج ماده مداخلات ظالمانه دیوان دادگستری بین المللی صحبت می کردند.
واکنش تند مردم ایران به توصیه‌های دادگاه لاهه
جوان و تاریخ- اخبارتاریخی

واکنش تند مردم ایران به توصیه‌های دادگاه لاهه

 

 

ماجرای ارجاع پرونده ملی شدن نفت در ایران بازتاب بسیار زیادی در محافل مدنی کشور داشت. شکایت از ایران توسط انگلیس صورت گرفت. آن هم پس از اینکه هیات جکسون که برای حل مسئله نفت به کشور ما آمده بود نتوانست مسئله ملی شدن نفت را حل کند. دادگاه لاهه قبل از صدور رای در یک اظهارنظر اولیه، به طرفین دعوا توصیه هایی کرد. در ایران فضا آنچنان هیجان انگیز بود که حتی این توصیه ها نیز پذیرفته نمی شد:

 

«تظاهرات و ابراز احساساتی که بر ضد رای دیوان لاهه(در واقع توصیه های پیش از رای) شد هرگز در ایران سابقه نداشته است و هیچ وقت ملتی تا این اندازه از سازمان های مدعی عدالت و تامین حقوق ملل ضعیف هستند مایوس و منزجر خود را نشان نداده است. دیروز پیش از ظهر بازار تهران بسته بود و اصناف و تجار شریف پایتخت که از نهضت مشروطه تا امروز همه وقت در مسائل سیاسی حیاتی مملکت در مبارزه های اساسی شرکت کرده اند. روز گذشته نیز یک اجتماع بی نظیر در میدان بهارستان تشکیل داده و چندین ساعت ناطقین و سخنرانان مجمع مسلمانان مجاهد و حزب زحمتکشان ملت یران و حزب ایران درباره پنج ماده مداخلات ظالمانه دیوان دادگستری بین المللی صحبت می کردند. اکثریت مطبوعات پایتخت نیز مقالات اساسی خود را به مخالفت با توصیه های «لاهه» اختصاص داده و در مجلس نیز بیانات نمایندگانی که به این رای دستوری و فرمایشی حمله برده اند، مورد تایید و تصدیق قرار می گرفت. با این همه آهنگی و وحدت نظر یک بار دیگر ملت ایران به دنیا ثابت می کند که در عزم و اراده خویش ثابت و پابرجاست.»1

 

همان طور که می دانیم سرانجام نیز این دادگاه خود را واجد شرایط برای ورود در این دعوا ندانست؛ چرا که این دعوا میان یک حکومت و یک شرکت بود. این مسئله باعث شادی در ایران شد و بازتاب گسترده ای داشت. چرا که شرکت نفت یک بار دیگر شکست خورد.

 

1-باختر امروز، شماره 1062، 17 تیر 1332، ص 1




https://www.cafetarikh.com/news/32970/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما