۰
plusresetminus
از دیگر خصوصیت‌های پروشنکو کنار آمدن با گرایش‌های سیاسی مختلف است برای مثال او در زمان ریاست جمهوری یانکوویچ رییس شورای بانک مرکزی اوکراین بود و با یانوکووچ که روس‌گرا بود به خوبی همکاری می کرد. بنابراین می‌توان پوروشنکو را اقتصاددانی قابل دارای شخصیتی چند وجهی دانست
تحلیل دلایل پیروزی پورشنکو رئیس جمهور جدید اوکراین
حسن بهشتی پور در وبلاگ شخصی اش نوشت: این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سابقه کاری پروشنکو گفت: این فرد بیشتر از اینکه یک سیاستمدار باشد اقتصاددان است زیرا به خوبی می‌داند در چه زمانی و با چه گروهی کار بکند و بیشتر توجهش معطوف منافع خود است.

وی ادامه داد: در رابطه با فعالیت‌های برجسته سیاسی پوروشنکو می‌توان به فوریه 2005 اشاره کرد که اوهمزمان با پیروزی انقلاب نارنجی دراوکراین به مدت شش ماه به عنوان دبیر شورای امنیت ملی اوکراین روی کار بود. و در فوریه تا سپتامبر 2005 همکاری نزدیکی با تیموشنکو و یوچننکو  داشت و پس از آن در اواخر حکومت نارنجی‌ها پوروشنکو به عنوان وزیر تجارت و توسعه اقتصادی آغاز به کار کرد. علاوه به این رییس جمهور منتخب اوکراین 5ماه فعالیت به عنوان وزیر خارجه این کشور را هم در پرونده کاری خود دارد.

 

سرمایه‌گذاری‌های پوروشنکو او را سلطان شکلات کرد

بهشتی‌پور با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان رییس جمهور منتخب اوکراین خاطرنشان کرد: با نگاهی به سابقه کاری پوروشنکو، می‌بینیم که هرچند او درهر پستی از دبیر شورای امنیت گرفته تا وزیر خارجه، کمتر از یک سال حضور داشته ولی به عنوان یکی از اعضای  الیگارشی مالی (کسانی که از رانت‌های حکومتی در جهت تثبیت موقعیت و کار خود استفاده می‌کردند) در زمان تصدی بر پست های دولتی سرمایه‌گذاری های وسیعی در صنعت شکلات سازی اوکراین داشت و به همین دلیل او را به عنوان سلطان شکلات می‌شناسند.

وی ادامه داد: البته عملکرد پوروشنکو در اوکراین خیلی عجیب نیست زیرا در این کشور اغلب افرادی که رانت‌خواری می‌کنند، پیشرفت کرده‌اند. برای مثال خانم تیموشنکو هم قبل از فروپاشی شوروی هیچ دارایی نداشت ولی امروز به یک زن میلیاردر تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: از دیگر خصوصیت‌های پروشنکو کنار آمدن با گرایش‌های سیاسی مختلف است برای مثال او در زمان ریاست جمهوری یانکوویچ رییس شورای بانک مرکزی اوکراین بود و با یانوکووچ که روس‌گرا بود به خوبی همکاری می کرد. بنابراین می‌توان پوروشنکو را اقتصاددانی قابل دارای شخصیتی چند وجهی دانست.

اعتدال پوروشنکو می‌تواند اوکراین را نجات دهد

بهشتی پور در بخش دیگری از این گفت و گو با معتدل خواندن پوروشنکو او را فردی مناسب برای بیرون بردن اوکراین از وضعیت بحرانی دانست و افزود : با توجه به اعلام آمادگی پوروشنکو برای گفت‌وگو با روسیه، به نظر می‌رسد او به صورت بالقوه این امکان را دارد که اوکراین را از شرایط بحرانی فعلی خارج سازد زیرا او فردی میانه رو است و اعتدال و روشن بودن مواضع پوروشنکو باعث می‌شود تا او از بسیاری اتهامات مبرا باشد و مخالفان هم راحت تر با او کنار بیایند.

عضویت اوکراین در ناتو برای روسیه نگران کننده خواهد بود

وی در رابطه با سخنان رییس جمهور منتخب اوکراین برای بازگرداندن کریمه به این کشور گفت: برگشت کریمه به اوکراین خیلی دشوار بوده وبه نظرمی رسد این صحبت ها تنها شعار است زیرا خود پوروشنکو هم می‌داند چنین چیزی در کوتاه‌مدت تحقق نمی‌یابد. او در حال حاضر تنها می‌تواند در مورد دو خواسته اصلی روسیه مذاکره کند این دو خواسته یکی این است که رییس جمهور منتخب اوکراین تعهد بدهد این کشورعضو ناتو نخواهد شد زیرا این امر برای روسیه بسیار نگران‌کننده خواهد بود و دیگر خواسته روسیه هم این است که دراوکراین هم مانند روسیه نظام فدرالی پیاده شود تا حقوق روس‌تبارهای اوکراین را تا حدی تامین کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اگر این خواسته‌های روسیه که تامینشان برای پوروشنکو کار خیلی دشواری هم نیست برآورده شوند می‌توان انتظار داشت که روسیه هم از حمایت جدایی طلبان درشرق‌ اوکراین دست بردارد و بخش‌های یوهانسک و دونتسک که اعلام خودمختاری کرده‌اند را اعاده حاکمیت کرده و به سمت حفظ یکپارچگی اوکراین برود و پس از آن در بلند مدت دولت اوکراین می تواند با روسیه در مورد کریمه وارد مذاکره بشود.

بازگرداندن اتحاد به اوکراین باید اولویت پوروشنکو باشد

بهشتی‌پور در پایان با تاکید براینکه به دلیل تنش‌ها در شرق اوکراین پوروشنکو باید اولویت خود را بازگرداندن  اتحاد و یکپارچگی به کشور قرار دهد، افزود: تحقق این امر نیز منوط به حل مشکلات این کشور با روسیه است. نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که غیر از کریمه و دو استان در شرق  اوکراین که اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند، اکثریت به پوروشنکو رای داده‌اند و از این طریق مشروعیت را به دولت اوکراین بازگردانده‌اند. زیرا دولت روسیه دولت مرکزی اوکراینی را به کودتا متهم کرده بود ولی دیگر چنین اتهامی رانمی توانند مرح کنند. همچنانکه شاهد بودیم  پوتین و لاوروف هم نایج این انتخابات را به رسمیت شناختند، سپس زمینه برای دستیابی به وحدت نظر فراهم است.

https://www.cafetarikh.com/news/35010/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما