۰
plusresetminus
وبلاگ تاریخ مردم اصفهان

مخالف با قمه زنی در 140 سال پیش

قمه زنی شیوه رایجی در برخی از محافل مذهبی بود که از سال های پیش مخالفت هایی با آن صورت گرفته و گزارشهایی از این مخالفت ها در دوره قاجاریه و اقدامات دولت برای مقابله با این شیوه در برخی از منابع آمده است.
مخالف با قمه زنی در 140 سال پیش
خبر از روزنامه فرهنگ اصفهان مربوط به 140 سال پیش نشان می دهد در آن روزها نیز آگاهان جامعه از این گونه حرکات نگران بوده و حتی گاهی حکومت ها ناچار به دخالت شده و این قبیل کارها را ممنوع اعلام می کرده اند.

این خبر از کتاب «تاریخ اجتماعی اصفهان در عصر ظل السلطان» ص 251 انتخاب شده است:

در سوابق به بهانة تعزیه داری در اغلب شهرها ، انواع مفسده ها بر پا می شد و لیکن الحمدلله چندین سال است به سبب مراقبت حکومت در دفع این مفاسد نسبت به سوابق ، مراسم عزاداری بسیار به قاعده است . علی الخصــوص در اصفهان که ذره ای به خلاف شرع و انسانیت ، هیچ وقوعاتی از این ممر ظاهر نمی شود و از حسن اداره و نظم دانی ] ظــــل السلطان [ پاره ای اصول غیر مرضیه و حرکات نالایقه ،که مطلقاً مخالف شـــرع انور بود ، تماماً منسوخ گشته … الان چیزی که هنوز در پاره ای شهرها جاریست و مخالف قاعدة اسلام و در انظار یار و اغیار بسیار ر‌کیک و خلاف انسانیت است قضیة تیغ زدن بود که آنهم امسال بر حسب حکم حکومت در اصفهان منع و موقوف شد . « روزنامه فرهنگ اصفهان، شماره 397 ، 26 محرم 1304 »

https://www.cafetarikh.com/news/35144/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما