۰
plusresetminus
قلعه ی صلاح الدین قاهره یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری در مصر است و بخاطر نسیم خنکی که در ان منطقه می وزد به آن لقب ” گنبد مملو از باد ” را داده اند . تپه ی ماکاتان سال های سال است که بخاطر فزونی بازدیدکنندگانش از اهمیت بالایی برخوردار است و در گذشته توسط فردی به نام عبید که حاکم قلعه بود از یورش صلیبیون محافظت میشد .
قلعه ی صلاح الدین گنبدی مملو از باد
قلعه ی صلاح الدین قاهره یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری در مصر است و بخاطر نسیم خنکی که در ان منطقه می وزد به آن لقب ” گنبد مملو از باد ” را داده اند . تپه ی ماکاتان سال های سال است که بخاطر فزونی بازدیدکنندگانش از اهمیت بالایی برخوردار است و در گذشته توسط فردی به نام عبید که حاکم قلعه بود از یورش صلیبیون محافظت میشد . این بنا شامل مسجد بزرگی بنام های مسجد محمد علی میباشد که بین سالهای ۱۸۲۸ تا ۱۸۴۸ برای یادبود توسان پاشا ، بزرگترین پسر محمد علی که در سال ۱۸۱۶ درگذشت ساخته شد . علاوه بر این مساجد آل نصیر و سلیمان پاشا نیز هستند که جزو اولین مساجدی میباشند که به سبک عثمانی ساخته شده اند . همچنین در قلعه موزه ی نظامی و موزه ی پلیس و مساجد قدیمی نیز وجود دارد که در نمای شرقی قاهره کاملا قابل رویت هستند . این قلعه بجز در زمان حاکم عباسی برای جلوگیری از پیشروی صلیبیون ، هرگز بعنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار نگرفت .

با استفاده از پیشرفته ترین روشهای آن زمان صلاح الدین و جانشینانش قلعه را با استحکامات غیر قابل نفوذ در حدود یک قرن ساختند . افسانه ای قدیمی در مورد قلعه وجود دارد که میگوید صلاح الدین تکه گوشت هایی را در اطراف قاهره آویزان میکرده که بعد از یک روز فاسد میشدند و فقط در ارگ به مدت چند روز سالم میماندند برای همین قلعه به یک مکان استراتژیک تبدیل شد که میتوانستند چندین روز با ذخیره ی غذایی خود در آنجا زندگی کنند .

صلاح الدین در درون دیوار ها قلعه که ارتفاعی در حدود ده متر و پهنایی در حدود سه متر داشت ، منافذی را کار گذاشته بود که از بالا آمدن سربازان دشمن به داخل قلعه جلوگیری کند . هم اکنون نمیتوان از این مناطق بازدید کرد چرا که پس از صلاح الدین ، انگلیسی ها دست به تخریب اکثر این مکان ها زده اند .

آل کمیل برادر زاده ی صلاح الدین با ساختن دو قلعه ی دیگر ، ارگ را تقویت نمود . برج اسلحه سازی و برج شن – که سه برابر برج اسله سازی بود – را به این جهت ساختند که گذرگاه باریک بین ارگ و تپه ی ماکاتان را تحت کنترل خود قرار دهد . بغیر از این دو برج ، چند برج دیگر نیز در طی قرون مختلف به اطراف ارگ اضافه شد که سه تا از آنها هنوز موجود است . امروزه یکی از جاذبه های اصلی مصر ارگ میباشد و با ساختن و اضافه کردن چندین بنای اسلامی دیگر زیبایی وصف نشدنی را به قاهره داده است .

https://www.cafetarikh.com/news/35267/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما