۰
plusresetminus
تصویری از مرحوم " آندره توپولف" بنیانگذار شرکت هواپیماسازی "توپولف" روسیه
توپولوف؛ دانشمند روسی که طراح بیش از 100 فروند هواپیماست + عکس
جوان و تاریخ:
"آندره توپولف" در سال 1888 در مسکو به دنیا آمد و در سال 1908 در دو دانشگاه روسیه پذیرفته شد؛ مدرسه عالی فنی مسکو و انستیتوی مهندسین راه آهن.
توپولوف به مدرسه عالی فنی مسکو پیوست و در سال 1909 مطالعه آیرودینامیک را زیرنظر ژوکوفسکی ،از پیشگامان پرواز روسیه، آغازکرد.
در همین دوران بود که آندره یکی از اولین تونلهای بادجهان و اولین تونل باد روسیه را برای آزمایشگاه مدرسه عالی فنی ساخت.
در سال 1911 توپولوف به انقلابیون پیوست و اندکی بعد دستگیرشد. توپولوف به زادگاهش بازگردانده شد و تا سال 1914 اجازه نیافت که به محیط علمی بازگردد.
در سال 1929 تلاشهای توپولوف به بنیانگذاری "انستیتو مرکزی آیرودینامیک و هیدرودینامیک" انجامید.
درهمین دوران بود که توپولف بارقه ای از خلاقیت خود را به نمایش گذاشت. توپولف تی بی-3 اولین بمب افکن سنگین 4 موتوره جهان بود که هیچ ستون نگهدارنده ای برای بالهایش نداشت.
طراحی این هواپیما در سال 1926 آغازشد و تا سال 1929 به طول انجامید.
این هواپیما توانست 4 رکورد پروازی را در آن زمان بکشند و با اینکه در زمان جنگ جهانی دوم یک هواپیمای منسوخ و کهنه بود بازهم به صورتی گسترده در نقش بمب افکن یا هواپیمای باری بکارگرفته شد.
با گسترش دفاتر طراحی هواپیما در کشور شوراها آندره تصمیم گرفت تا یک دفتر طراحی برای خود تأسیس کند. به هر حال تأسیس این دفتر برای توپولوف خوش یمن نبود چرا که در سال 1937توسط سازمان امنیت استالین به جرم فعالیتهای فاشیستی دستگیرشد و به زندان افتاد.
دو سال بعد سرویس امنیتی در یکی از آزمایشگاه های مخفی خود در نزدیکی مسکو تعدادی از دانشمندان و طراحان هواپیما را سازمان دهی کرد و آندره نیز به نزد آنان فرستاده شد.عاقبت در سال 1940 توپولوف محاکمه و به ده سال زندان محکوم شد.
در همان زمان بود که توپولف به پیروزی دیگری دست یافت. توپولف-104 دومین هواپیمای جت مسافربری جهان و اولین جت مسافربری دنیای شرق بود.
این طرح درخشان بر اساس بمب افکن موفق توپولف-16 ساخته شد و از آن روز به بعد توپولف توانست برای خود در صنعت هواپیماهای تجاری جایی بازکند. ساخت هواپیماهای باری و مسافربری توپولف با هواپیماهای دیگری دنبال شد تا اینکه پسرش توانست 5 سال پس از مرگ وی تکخال دیگری رو کند؛
جت مسافربری مافوق صوت توپولف-144 پرستیژی برای هیأت حاکمه شوروی سابق شد.
توپولوف در طی سالهای کاری خود در طراحی بیش از 100 فروند هواپیمای جنگی و مسافربری درگیر بود و هواپیماهای ساخت او توانستند 78 رکورد پروازی را جابجا کنند.

https://www.cafetarikh.com/news/35536/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما