۰
plusresetminus
در یکى از افسانه ها ى هندوان مى خوانیم: کسى که این الماس را از خود کند، جهان از او مى شود؛ اما تمام بدفرجامى زاده ى این الماس را هم از آن خود خواهد کرد. تنها "خدایان" و زنها مى توانند آن را داشته باشند و از گزند آن در امان بمانند.
افسانه ای که درباره کوه نور در میان هندی ها رواج داشت
جوان و تاریخ: شایع بود که این الماس باشکوه، شگون بد دارد و هر کسى که آن را کسب کند، بخت اش واژون مى شود. نادر افشار به این افسانه ها پرداختى نکرد و هم او بود که به سبب روشنایى این الماس که چشم را خیره مى کرد، این الماس را کوهِ نور نام گذاشت.

کوه نور با 92/108 قیراط وزن از میان الماسهای مشهور جهان، بی شک کوه نور افسانه آمیزترین آنها به شمار می رود این الماس از یک سنگ اولیه 186 قیراطی برش داده شد.

سرگذشت پر نشیب و فراز و حیرت انگیز آن با تاریخ هند، افغانستان، ایران و انگلستان درآمیخته است. کوه نور در قرن شانزدهم میلادی، در دوران سلطنت بابر، بنیانگذار سلسله گورکانی هند پدیدارشد.

سپس الماس مشهور به نوبت به دست شاه جهان(کسی که دستور ساختمان بنای تاج محل را داد)، اورنگ زیب(که تعصب دینی اش باعث اختلاف میان هندوان و مسلمانان شد) می رسد، این الماس توسط نادرشاه افشار (یکی از معروفترین جهانگشایان آسیا) درسال 1739 به ایران آورده شد .

کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع رسید.
پس از شکست شاه شجاع از سردار هندی ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند عودت شد و بعدها به دست کمپانی هند شرقی بریتانیا افتاد.
در سال ۱۸۷۷ رسما اعلام شد این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا در دوران استعمار بریتانیا بر هند است.

در دربار انگلیس بر روی آن تراش مجدد صورت گرفت و در تاج ملکه الیزابت دوم قرار گرفت هم اکنون از این الماس در برج لندن (Tower Landon )نگهداری می شود.



https://www.cafetarikh.com/news/35548/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما