۰
plusresetminus
درباره ویژگیهای منحصر به فرد این کتاب طنز درباره 15 سال از تاریخ ایران در دوران قاجار فرخ سرآمد گردآورنده این اثر در ابتدای این کتاب می نویسد:
چرا کتاب خاطرات ... السلطنه را باید منبعی منحصر به فرد دانست؟
 

کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

کوشنده معترف است که علیرغم کوشش بسیار موفق به یافتن نامی برای «....السلطنه» نگردیده است و این که این عدم موفقیت به جهت عدم اطلاع است یا عدم امکان بر وی مجهول است. آنچه بیش از هر چیز کوشنده را به انتشار این یادداشتهای روزانه راغب ساخت، منحصر به فرد بودن آن است. بی شک این روزنامه خاطرات از آن جهت که به کلی فاقد تاریخ است، کاملاً منحصر به فرد می باشد.



واضح است که این خصوصیت نه تنها حسن به حساب نمی آید بلکه نوشته را تقریبا فاقد ارزش تاریخی می نماید. گذشته از این نویسنده گه گاه به نقل حوادثی پرداخته که باور کردن آنها چندان سهل نمی نماید. بدین جهت اگر خواننده محترم در واقعیت مطالب مذکور در این یادداشتها تردید نماید و آن را بیشتر نوشته ای برای انبساط خاطر به شمار آورد وضعی پیش خواهد آمد که می توان آن را وضعیت آرمانی که نتیجه آن عدم سوختن سیخ و کباب می باشد خواند و کوشنده نیز باری دیگر مورد هجوم آنانکه عدم پرستش و تائید همه فرمانروایان را فرصت طلبی می دانند قرار نخواهند گرفت و میان دو قطب سرگردان نخواهد شد و مجبور به تشریح تفاوت کتاب و روزنامه که این زائیده عصر خود و آن مستقل از زمان می باشد نخواهد گردید.

 

منبع: فرخ سرآمد، کتاب خاطرات ... السلطنه، صص 4-3

 

https://www.cafetarikh.com/news/35813/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما