۱
plusresetminus
شعر و شاعری از دیرباز ریشه عمیقی درتاریخ ایران داشته است؛ به گونه ای ایران مهد شاعران نامداری در دوره های تاریخی مختلف بوده است و در طول تاریخ معاصر ایران، همواره شعر به ویژه شعر سیاسی به عنوان یک نماد اراده عمومی در کنار تحولات سیاسی و اجتماعی ایفای نقش کرده است.
پوشش فیلسوفانه شاعران ایرانی از نگاه جهانگرد آلمانی
کافه تاریخ- کافه هنر

شعر و شاعری از دیرباز ریشه عمیقی درتاریخ ایران داشته است؛ به گونه ای ایران مهد شاعران نامداری در دوره های تاریخی مختلف بوده است و در طول تاریخ معاصر ایران، همواره شعر به ویژه شعر سیاسی به عنوان یک نماد اراده عمومی در کنار تحولات سیاسی و اجتماعی ایفای نقش کرده است. اولئاریوس جهانگرد آلمانی  درباره شعر و شاعر ایرانی در میان ایرانیان که این گونه ادبی و هنری بر رفتار اجتماعی ایرانیان گذاشته است اینگونه میگوید: «شعر آنچنان اهمیتی نزد ایرانیان دارد که می توانم بگویم هیچ ملتی از این جهت به پای آنان نمی رسد. شعرا در همه جا هستند حتی جنگ. اشعار جالب  و متفکرانه خود را نه تنها همراه دارند؛ بلکه تمام آن را به حافظه خود نیز سپرده اند و در ضیافت افراد سرشناس و همچنین در میادین و میخانه ها و جاهای دیگر برای سایرین میخوانند و از این رهگذر امرار معاش میکنند. اغلب بزرگان شاعران را به محافل خود دعوت می کنند تا موجبات سرگرمی و شادی آنان  و میهمانانشان فراهم شود. شاه و خوانین شعرای مخصوص خود را دارند که با حضور در اماکن و گذرهای عمومی خود را کوچک  نمی کنند؛ بلکه همواره در خانه میمانند و کوشش می کنند تا با خلق مضامین نو سبب شادی و رضایت ارباب خود شوند و چنانچه دراین کار کامیاب گردند صله و جایزه فراوان دریافت می کنند. شاعران را میتوان با لباس مخصوصشان از دیگران تشخیص داد. آنها مانند فیلسوفها کت سفید جلوباز با آستینهای پهن و گشاد به تن دارند. توبره ای به کمر بسته اند که درآنها کتابها؛ کاغذ و قلمدان خود را گذاشته اند تا بتوانند هنگام تقاضای مردم اشعار و آثار خود را بنویسند و در اختیار آنان قرار دهند.

منبع:

آدام اولئاریوس، سفرنامه آدام اولئاریوس: ایران عصر صفوی از نگاه یک آلمانی،  ترجمه احمد بهپور، تهران،  ابتکار نو، 1385 ، ص 307

https://www.cafetarikh.com/news/35864/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما