۱
plusresetminus
دانش آموزان را از مدارس جمع کردند و راهپیمایی آرامی به راه انداختند و در پایان اعلام نمودند که شورشگران و اخلالگران را محکوم می کنیم
راهپیمایی فرمایشی حکومت در محکومیت قیام 19 دی!
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

حکومت پهلوی در دی ماه 1356 هنوز نمی دانست چه خبط اساسی را دچار شده است. تصور این بود که مخالفین اقلیتی محدود هستند. شاه، همچون همه مستبدین عالم بر آن شد تا با کشاندن اجباری کارمندان و دانش آموزان، به مقابله با قیام خودجوش مردم بپردازد. امری که بیش از آنکه به مقابله با مردم کمک کند، خود به تحریک هرچه بیشتر مخالفین رژیم شاه و مقابله بیشتر آنها با حکومت منجر شد. در این زمان، تا پایان عمر حکومت شاه تنها 13 ماه باقی مانده بود. توصیف راهپیمایی فرمایشی شاه خالی از لطف نیست:

«بعد از فاجعه 19 دی رژیم شاه دو حرکت مذبوحانه در قم انجام داد: اولی یک راهپیمایی فرمایشی و مختصر بود که بعد از ظهر 23 دی صورت گرفت. دانش آموزان را از مدارس جمع کردند و راهپیمایی آرامی به راه انداختند و در پایان اعلام نمودند که شورشگران و اخلالگران را محکوم می کنیم. من در این راهپیمایی فرمایشی نبودم، ولی یکی از همکلاسی هایم مطالبی شنیدم. در 25 دی 1356 میتینگ مفصلی در قم به راه انداختند. بازار از اول در اعتراض به رژیم بسته بود. عوامل رژیم از آن به نفع خود سوء استفاده کرد که مثلا بازار هم بسته، و به اخلالگران معترض است. مدارس را نیز تعطیل کردند و دانش آموزان را به مراسم بردند. می گفتند از خود قم و اطراف و از محیط های اداری و کارگری، کارکنان و کارگران را مجبور کرده اند در این میتینگ شرکت کنند. یعنی وضع به گونه ای بود که نمی توانستند سرپیچی کنند و بایستی می آمدند.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/35972/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما