۰
plusresetminus
در آن سالها در گنجایش فکری من نبود که به کنه قضیه ی ارنست پرون پی ببرم و فکر کنم که چرا او به چنین کاری، که به هیچ وجه با شخصیت و سطح معلوماتش منطبق نیست، اشتغال دارد؟
مرموزترین چهره ی دربار پهلوی
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

تاریخ ایران چهره های مرموز و ناشناخته متعددی دارد که در وقایع تاریخی نقش آفرینی کرده اند. اما برخی از چهره های مرموز از این آب و خاک نبوده اند. مثل ارنست پرون. فردی که مشخص نیست چگونه توانست خود را به شخص شاه پیوند بزند و به او نزدیک شود؛ علیرغم آنکه رضاشاه هیچ علاقه ای به او نداشت. سوالات متعدد دیگری نیز هست که می تواند نقش ارنست پرون در تاریخ ایران در دهه 1320 را مسئله خیزتر نیز بکند:

«در آن سالها در گنجایش فکری من نبود که به کنه قضیه ی ارنست پرون پی ببرم و فکر کنم  که چرا او به چنین کاری، که به هیچوجه با شخصیت و سطح معلوماتش منطبق نیست، اشتغال دارد؟ چرا یک ادیب و شاعر (در سطح کرده های دانشگاهی اروپا) نظافت چی ساده ی مدرسه ی له روزه است؟! چرا مدت کوتاهی قبل از ورود ما به «له روزه» در آنجا استخدام شد؟ چرا فقط به نظافت راهرویی اش اشتغال داشت که اتاق ولیعهد در آن بود؟ چرا همه اوقات فراغت خود را در اتاق ولیعهد می گذرانید؟!  در اینجا مسئله مدیر مدرسه هم مطرح است، که چرا اجازه می داد چنین فردی با چنین معلوماتی نظافت چی شود و چرا تسهیلات لازم را برای روابط گسترده ی او با محمد رضا، علیرغم مغایرت آن با مقررات مدرسه فراهم می سازد؟! امروزه مشخص است: مدیر مدرسه، که یک بلژیکی بود، همسر آمریکایی داشت و یک فرد سیاسی بود و آنچنان که از صحبت هایش به یاد دارم مشخص بود که با انگلیسی ها میانه ی خوبی دارد. روشن است که پرون قبل از ورود ما، با موافقت مدیر مدرسه و شاید با هدایت مستقیم خود او، توسط سرویس اطلاعاتی انگلیس، در مدرسه "کاشته" شده بود، تا بعدها به مرموزترین و موثرترین چهره ی پشت پرده ی دربار ایران تبدیل شود!»

https://www.cafetarikh.com/news/35982/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما