۱
plusresetminus
16 اوت (یکشنبه 25 مرداد 1332)، ساعت 4 صبح. شاه از خوابی که داشت به سراغم می آمد، بیدارم می کند و در حالیکه شانه هایم را تکان می دهد، می گوید: ثریا نصیری را هواخواهان مصدق توقیف کرده اند، باید هر چه زودتر از اینجا بگریزیم . . .
روایت جالب ثریا اسفندیاری از فرار شاه
کافه تاریخ- اخبار تاریخی



خاطرات ثریا اسفندیاری می تواند تصویری از چهره واقعی شاه را به ما نشان دهد. شاهی که در بزنگاه حادثه کشور را رها می کرد و فرار را بر قرار ترجیح می داد. تصویری که از گفتگوی روز 25 مرداد میان شاه و همسرش نمایان می شود، به خوبی بیانگر چهره شخصی است که به یک باره همه چیز را از دست رفته می بیند:

«16 اوت (یکشنبه 25 مرداد 1332)، ساعت 4 صبح. شاه از خوابی که داشت به سراغم می آمد، بیدارم می کند و در حالیکه شانه هایم را تکان می دهد، می گوید: ثریا نصیری را هواخواهان مصدق توقیف کرده اند، باید هر چه زودتر از اینجا بگریزیم. سپس با عجله آمیخته به اضطراب اضافه می کند: زاهدی در انتظار 15 اوت بود تا پاسی از نیم شب گذشته فرمان نخست وزیری خود و دستور عزل مصدق را اعلام کند. یک موقعیت گران بها از دست رفت و حالا مصدق از آن به سود خود استفاده خواهد کرد.»

همین مسئله می تواند نشان دهد که اگر آمریکایی ها نبودند که با کودتایی دوباره از او حمایت کنند، او هرگز توان بازگشت به قدرت را در خود نمی دید.

 
 
https://www.cafetarikh.com/news/36004/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما