۲
plusresetminus
اثاثیه سلطنتی برای نقل و تحویل دادن پایتخت جمع آوری شد. از طرف شاه به دربار لندن و پطرزبورغ تلگراف شد که «چون بدون ملاحظه و بدون جهت قشون روس به طرف پایتخت من می آید لازم دانستم پایتخت خود را تغییر دهم....»
داستان تغییر پایتخت در ایران عصر مشروطه

اوضاع ایران در میانه جنگ جهانی اول به شدت به هم ریخته و از هم پاشیده بود. در این برهه تاریخی بیش از همه این دموکراتها بودند که در عرصه سیاسی نفوذ داشتند. حملات و تنش هایی که در این برهه در جریان بود ممکن بود حتی از هم پاشیدگی ایران را به دنبال داشته باشد. همچنان که عثمانی در همین برهه تاریخی فروپاشید و تجزیه شد.

اشغال ایران در جنگ جهانی اول

«دموکرات ها در شهرها اقدامات تند کردند، بانکها را چاپیدند و قشون انگلیس را در فارس و کرمان شکست دادند.کار به جایی رسید که سپاهیان روس از قزوین به پایتخت روی آوردند. مرحوم مشیرالدوله در این جریان نیز اقدامی کرده و موجبات آن را فراهم ساخت که پایتخت تغییر داده نشود. دولت آبادی گوید: «روز هفتم محرم 1334 ( 16 نوامبر 1915 ) بر اثر گذشتن قوای روس از تبریز و نزدیک شدن آنها به تهران، تصمیم به انتقال پایتخت از تهران به اصفهان گرفته شد. اثاثیه سلطنتی برای نقل و تحویل دادن پایتخت جمع آوری شد. از طرف شاه به دربار لندن و پطرزبورغ تلگراف شد که «چون بدون ملاحظه و بدون جهت قشون روس به طرف پایتخت من می آید لازم دانستم پایتخت خود را تغییر دهم. من بعد هر اتفاقی بیفتد دولت ایران مسئول نخواهد بود.» نماینده روس و انگلیس خواهش کردند که شاه حرکت خود را به تعویق اندازد. شاه نپذیرفت، مجلسی مرکب از مستوفی الممالک و مشیرالوله و موتمن الملک و عین الدوله و سپهدار تشکیل و نتیجه این شد که شاه حرکت نکند و قشون روس به «ینگی امام» برگردد و دولت با دو سفیر داخل مذاکره بشود. پیش خانه ی شاه را که حرکت کرده بود برگردانیدند.»

 
 
https://www.cafetarikh.com/news/36009/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما