۰
plusresetminus
در دوران پهلوی، فرهنگ و شخصیت ضد توسعه حتی در میان نخبگان متجدد نیز رواج داشت و در مقاطعی مانند تشکیل حکومت ملی مصدق که بخشی از طبقه متوسط جدید و تجدد طلبان وارد حلقه نخبگان حاکم شدند نیز ویژگیهای شخصیتی ضد توسعه در رفتار آنان دیده می شود.
روایت مهندس بازرگان از رفتارهای «خاله زنکی» نخبگان متجدد
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

در دوران پهلوی، فرهنگ و شخصیت ضد توسعه حتی در میان نخبگان متجدد نیز رواج داشت و در مقاطعی مانند تشکیل حکومت ملی مصدق که بخشی از طبقه متوسط جدید و تجدد طلبان وارد حلقه نخبگان حاکم شدند نیز ویژگیهای شخصیتی ضد توسعه در رفتار آنان دیده می شود. مهدی بازرگان در مورد یکی از جلسات مربوط به حل و فصل اختلاف با شرکت نفت انگلیس می گوید:

 

مهندس بازرگان

 

«هنگامی که هیئت مختلط برای حل و فصل مشکلات وارد آبادان شد یکی از سروران محترم که استاد دانشگاه هم  بود برای اینک مهندس حسیبی بیش از ایشان مورد احترام و ابراز احساسات واقع شده بود، در موقع ناهار سخت به حسیبی پرید و وی را مورد عتاب و بی مهری قرار داد. بعدازظهر هم که جلسه هیئت مدیره و هیئت مختلط در منزل بنده تشکیل شد، درگیری با لحن ناهنجارتری میان آقای مکی و مهندس حسیبی روی داد. در حالی که رانندگان و کارکنان از پشت پنجره با بهت و حیرت شاهد صحنه بودند. درنهایت هیئت مختلط که آمده بود اشکالات و اختلافات ما را حل و فصل کند دست خالی برگشت. تجربه ای که من از خدمت آموختم تایید این نکته بود که عامل اصلی پیروزی و شکست در کارهای عمومی، ملی و سیاسی بیش از آنکه جنبه علمی و اداری و سازمانی داشته باشد مسائل انسانی، اراده ، ایمان و اخلاق است.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36075/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما