۱
plusresetminus
با اینکه از کودتای سوم اسفند 1299 بیش از یک قرن می گذرد، هنوز درباره اینکه انگلیسی ها در این کودتا نقش آفرین بوده اند یا خیر، بحث است. اما به نظر می رسد شواهد زیادی درباره حضور انگلیسی ها در کودتا می توان یافت.
مساعی دولت فخیمه انگلیس در راستای قدرت گیری رضاخان
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

با اینکه از کودتای سوم اسفند 1299 بیش از یک قرن می گذرد، هنوز درباره اینکه انگلیسی ها در این کودتا نقش آفرین بوده اند یا خیر، بحث است. اما به نظر می رسد شواهد زیادی درباره حضور انگلیسی ها در کودتا می توان یافت. انگلیسی ها به اشکال مستقیم و غیر مستقیم، در طرح ریزی و بقای دولت کودتا همکاری نموند. جالب اینکه حتی دولت آمریکا، بازیگر همراه انگلستان نیز با کودتا همگام شد:

«در زمینه ی سیاست خارجی، خلع قاجاریه، هیچ دشواری با خود نداشت. انگلستان و ایالات متحده ی آمریکا، در به رسمیت شناختن کودتا، بر یکدیگر پیشدستی جستند. با آنکه احمد شاه ، اعلامیه ای انتشار داد و در آن گفت که خلع او غیر قانونی است، زیرا اراده ی ملت بر آن نبوده است، بازدهم ، انگلستان و امریکا از وی پشتیبانی نکردند. چون وضع خواربار هم در تهران و هم در بسیاری از ایالت های کشور هنوز دشوار بود که دولت بریتانیا، وزارت امور خارجه ی  ایران را براین آگاه کرد که هنگام حمل غله از راه بیت النهرین گذشته از اینکه حق عبور نخواهد گرفت، برای حمل غله از این راه، هر گونه همکاری هم خواهد کرد.این کار، نمایش یاری به رضاخان بود.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36092/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما