۰
plusresetminus
مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در سال 1867 میلادی طرح خرید آلاسکا از روسیه را تصویب کرد. درباره چرایی فروش این منطقه پر ارزش و استراتژیک تاکنون مباحث متنوعی از منظرهای گوناگون مطرح شده است لکن به نظر می رسد علت اصلی این امر را باید از منظر اولویتهای راهبردی روسیه تزاری در آن بازه زمانی مورد تدقیق و بررسی قرار داد . . .
چرا روسیه «آلاسکا» را به آمریکا فروخت؟+تصویر چک 7.2 میلیون دلاری که دولت آمریکا صادر کرد
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در سال 1867 میلادی طرح خرید آلاسکا از روسیه را تصویب کرد. درباره چرایی فروش این منطقه پر ارزش و استراتژیک تاکنون مباحث متنوعی از منظرهای گوناگون مطرح شده است لکن به نظر می رسد علت اصلی این امر را باید از منظر اولویتهای راهبردی روسیه تزاری در آن بازه زمانی مورد تدقیق و بررسی قرار داد. روسیه تزاری قصد داشت منطقه آلاسکا خود را به فروش برساند چون از این بیمناک بود که در جنگ بریتانیا شکست خورده و این مناطق به سرزمین‌های بریتانیایی‌ها منضم شود؛ و همچنین روسیه  به دلیل جنگ‌های سرزمینی خود از جمله جنگ کریمه به منابع مالی بیشتری نیاز داشت.

 

خرید آلاسکا

 

این منطقه مساحت ۱٫۵۱۸٫۸۰۰ کیلومتر مربع را در شمال قاره آمریکا شامل می‌شد و فعالیت عمده روس‌ها در آن معاملات تجاری (لباس‌ها و منسوجات) با بومیان آلاسکایی بود. طبق قرار داد معامله، آلاسکا مهاجرنشین روسیه در قاره آمریکا به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار خریداری شد - هر هکتار ۲ پنی (دوصدم دلار).

ویلیام سیوارد وزیر خارجه کابینه‌های ابراهام لینکلن و اندرو جانسون برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرد. وی برای قانع کردن سنای آمریکا به خرید آلاسکا به مبلغی که ذکر شد در نطقی طولانی جزئیات اهمیت منابع زیر زمینی، ماهی گیری و ... این منطقه وسیع را برشمرد. سناتورها مبلغ خرید را بیش از ارزش اراضی یخزده آلاسکا می‌دانستند که سرانجام با سخنرانی سیوارد قانع شدند. سیوارد یک سیاستمدار عضو حزب جمهوری خواه آمریکا بود.

 

https://www.cafetarikh.com/news/36106/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما