۱
plusresetminus
وحشت سفیر ایران از نفوذ لمپنیسم درباری

روایتی از هراس عجیب سفیر ایران در ایتالیا از شعبون بی مخ!

پدیده لمپنیسم و پیوند آن با دربار پهلوی یکی از وجوه بارز عرصه سیاست ایران در عصر پهلوی دوم بود. ظهور و بروز پدیده شعبون بی مخ و نقش بی بدیل وی در پیروزی کودتای 28 مرداد 1332 گواه این مدعاست. عبدالرضا هوشنگ مهدوی در ماموریت دیپلماتیک خود در سفارت ایران در ایتالیا از وحشت سفیر ایران در رم (پایتخت ایتالیا) از شعبان جعفری اینچنین نقل می نماید . . .
روایتی از هراس عجیب سفیر ایران در ایتالیا از شعبون بی مخ!
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

پدیده لمپنیسم و پیوند آن با دربار پهلوی یکی از وجوه بارز عرصه سیاست ایران در عصر پهلوی دوم بود. ظهور و بروز پدیده شعبون بی مخ و نقش بی بدیل وی در پیروزی کودتای 28 مرداد 1332 گواه این مدعاست. عبدالرضا هوشنگ مهدوی در ماموریت دیپلماتیک خود در سفارت ایران در ایتالیا از وحشت سفیر ایران در رم (پایتخت ایتالیا) از شعبان جعفری اینچنین نقل می نماید:

 

شعبون بی مخ

 

«روزی وارد دفتر سفیر شدم و دیدم گوشی تلفن را در دست دارد و از فرط عصبانیت رنگش زرد شده است. پشت سر هم می گفت شعبان خان اجازه دهید توضیح بدهم؛ شعبان خان کم لطفی نفرمایید. وقتی گوشی تلفن را سرجایش گذاشت، با قیافه ای اندوهگین گفت دوست عزیز به گرفتاری بزرگی دچار شده ام و از شما کمک میخواهم، نمیدانم کدام شیر پاک خورده ای پیشنهاد کرده است که امسال تیم کشتی باستانی ایران را به «ونیز» بفرستند، در حالی جشنواره بی ینال ونیز یک جشنواره هنری است که گروه های موسیقی، تئاتر و باله هر کشور در آن شرکت می کنند و معلوم نیست اعزام تیم کشتی باستانی به آن چه مناسبتی دارد؟! شعبان جعفری همراه با بیست ورزشکار زورخانه از تهران به ونیز رفته و نخستین نمایش از دو نمایش خود را دیشب اجرا کرده ولی با تظاهرات شدید دانشجویان ایران روبه رو شده است که نمایش را بر هم زده اند. شهردار کمونیست «ونیز» برای اینکه جشنواره دست خودش اختلال نشود دستور داده است دومین نمایش تیم شعبان جعفری نیز لغو شود. اکنون شعبان جعفری با عصبانیت تلفن کرده میگوید همه اینها را از چشم سفیر بی عرضه ایران می بیند و به محض اینکه پایش به تهران برسد مزد او را کف دستش خواهد گذاشت. از شما تقاضا دارم هرچه از فن دیپلماسی یاد گرفته اید بکار ببرید و سعی کنید دلخوری شعبان را بر طرف کنید. هدایایی برای هریک از آنان تهیه کنید تا این غول بی شاخ و دم از خر شیطان پایین بیاید و با نفوذی که دارد برای من مشکل ایجاد ننماید.»
 
 
https://www.cafetarikh.com/news/36112/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما