۰
plusresetminus
عمدتا قیام ها و جنبش های بزرگ در همه کشورها، با جنبش هایی دیگر آغاز می شوند. از آن جمله اینکه جنبش تنباکو را می توان مقدمه ای برای جنبش مشروطه ایران دانست. نهضت تنباکو در شهرهای مختلفی ظهور و بروز داشت. من جمله تهران و اصفهان.
اخراج بزرگترین روحانی تهران؛ جرقه ای بر انبار باروت
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

عمدتا قیام ها و جنبش های بزرگ در همه کشورها، با جنبش هایی دیگر آغاز می شوند. از آن جمله اینکه جنبش تنباکو را می توان مقدمه ای برای جنبش مشروطه ایران دانست. نهضت تنباکو در شهرهای مختلفی ظهور و بروز داشت. من جمله تهران و اصفهان. جالب آنکه در تهران، واکنش خشن حکومت بود که خود باعث دامن زدن به جنبش شد و آتشی که حکومت به پا کرد، دامن حکومت را گرفت. جرقه ای که حکومت زد، چیزی نبود جز دستور اخراج  میرزای آشتیانی.

«امین السلطان ، به دستور شاه ، حکم تبعید میرزای آشتیانی را خطاب به نایب السلطنه – حکمران تهران – نوشت. گمان نظامی این بود که مردم وحشت می کنند ؛ اما انتشار خبر تبعید ، " جرقه ای بر انبار باورت" بود. انفجار حاصل شد. تا عصر روز یکشنبه، خبر اخراج " بزرگ ترین روحانی تهران " در سراسر شهر پیچید . هیجان مردم را در بر گرفت و حتی تاریخنگاری مثل ناظم الاسلام را نیز تحت تاثیر قرار داد. ناظم الاسلام می نویسد: " به خاطر دارم در آن هنگامه ، مثل ابر بهاری گریان بودم و سبب آن گریه را تاکنون ندانسته ام"  مردم تهران ، آماده ی قیام همگانی شده بودند. فردا روز دوشنبه سوم جمادی الثانی، عظیم ترین روز در تاریخ نهضت تنباکو و – دقیق تر بگویم – روز شکسته شدن کاخ بلندی بود که غرب برای مدت یکصد سال در ایران ساخته و هر روز با تمجید و قرارداد و سیاستی ، به مستحکم کردن پایه های آن پرداخته بود.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36119/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما