۰
plusresetminus
قرارداد 1907 معاهده ای استعماری بود که به شکلی سری ایران را به منطقه نفوذ روسیه و انگلیس تقسیم می کرد. جالب اینکه این قرارداد تنها چند سال پس از انقلاب مشروطه ایران بسته شد و طی آنها انگلستان همراهی خود با مشروطه خواهان ایرانی را به کناری نهاد. ضعف ایران در مقابله با استعمارگران به خوبی نمایان بود. به طوری که این ضعف حتی در کاریکاتورهای نشریات خارجی نیز به تصویر در آمده بود
وقتی «شیر بریتانیا» و «خرس روسیه» «گربه ایران» را له کردند+عکس
کافه تاریخ- کشکول

 

قرارداد 1907 معاهده ای استعماری بود که به شکلی سری ایران را به منطقه نفوذ روسیه و انگلیس تقسیم می کرد. جالب اینکه این قرارداد تنها چند سال پس از انقلاب مشروطه ایران بسته شد و طی آنها انگلستان همراهی خود با مشروطه خواهان ایرانی را به کناری نهاد. ضعف ایران در مقابله با استعمارگران به خوبی نمایان بود. به طوری که این ضعف حتی در کاریکاتورهای نشریات خارجی نیز به تصویر در آمده بود و حرکت ایران را در مقابله با روس و انگلیس به استهزا، به تصویر می کشید:

 

سیر بریتانیا و خرس روسیه

«پس از عزل سعدالوله، مجلس تصمیم گرفت تا مساله قرار داد انگلیس و روسیه را مطرح کند. سه روز پیش از مذاکرات پارلمانی، روزنامه پانچ کاریکاتوری را به چاپ رسانید که نشان می داد، شیر بریتانیا و خرس روسیه ، گربه ایران را له می کنند. شیرگفت : تو می دانی با سرش بازی کنی و من می توانم با دمش بازی کنم و هر دویمان می توانیم کمی پشتش را لمس کنیم . اما گربه نالید و گفت: به یادم نمی آید که در این باره با من مشورتی شده باشد.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36120/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما