۰
plusresetminus
اگرچه آقامحمدخان با لشکرکشی به گرجستان و قفقاز، جنایات بسیاری را انجام داد و مردم بسیاری را کشت و یا مجروح کرد، اما پس از آن روس ها نیز ظلم های بسیاری به مردم این منطقه کردند. این ظلم ها بسیار وسیع و گسترده تر از ظلم های سپاه ایران و آقامحمدخان بود و متاسفانه در تاریخ نگاری جنگ های ایران و روس عمدتا این مسئله به فراموشی سپرده می شود.
جنایتی که روسها در قره باغ و گنجه انجام دادند
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

اگرچه آقامحمدخان با لشکرکشی به گرجستان و قفقاز، جنایات بسیاری را انجام داد و مردم بسیاری را کشت و یا مجروح کرد، اما پس از آن روس ها نیز پس این سرزمین ها ظلم های بسیاری به مردم این منطقه کردند. این ظلم ها بسیار وسیع و گسترده تر از ظلم های سپاه ایران و آقامحمدخان  بود و متاسفانه در تاریخ نگاری جنگ های ایران و روس عمدتا این مسئله به فراموشی سپرده می شود.

 

جنگ ایران و روس

 

«چون روسها قره باغ  و گنجه را تحت تسلط خود خود در آورده بودند باعث آزار و اذیت مردم نواحی می شدند. آنها محصولات کشاورزی را مصادره می کردند و به روسیه حمل می نمودند و مردم را در حال فقرنگه می داشتند. مردم این سه ولایت به ستوده آمدند و بالاخره فرستاده ای را به عتبات فرستادند و در نزد سید محمد اصفهانی مشهور به مجاهد و علمای دیگر از تعدیات روسها در حق مسلمانان شکوه کردند و از بزرگان روحانی خواستند که به شکایات آنها رسیدگی شود تا شاید روستائیان از چنگ  روسها رهایی یابند.»1

بعدها با حمایت روحانیت، ایرانیان جنگ های گسترده ای را برای حمایت از مردم این مناطق و بازستادن این سرزمین ها انجام دادند که به دلایل مختلف نهایتا با شکست مواجه شد.

 

https://www.cafetarikh.com/news/36126/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما