۰
plusresetminus
قش رستم نام محلی است که در استان فارس و در شش کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده است. در این محل و در سینه کوه سیوند (کوه حسین) چهار دخمه متعلق به پادشاهان هخامنشی تراشیده شده است و در بخشهای پایین کوه چندین سنگ نگاره از دوره ساسانیان نقش بسته است که اطلاق نام نقش رستم به این جایگاه به سبب وجود همین نگاره ها بوده است . . . .
بنای کعبه زرتشت در کجای ایران قرار دارد؟+عکس
کافه تاریخ- کشکول

 

نقش رستم نام محلی است که در استان فارس و در شش کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده است. در این محل و در سینه کوه سیوند (کوه حسین) چهار دخمه متعلق به پادشاهان هخامنشی تراشیده شده است و در بخشهای پایین کوه چندین سنگ نگاره از دوره ساسانیان نقش بسته است که اطلاق نام نقش رستم به این جایگاه به سبب وجود همین نگاره ها بوده است.

کعبه زرتشت

 

در برابر آرمگاه داریوش دوم و در فاصله کمی از کوه، بنای رصدخانه یا تقویم آفتابی نقش رستم قرار گرفته است. این ساختمان بنایی است که از دوره هخامنشیان و به گمان بیشتر در زمان داریوش بزرگ (داریوش اول) ساخته شده است. بنای نقش رستم برج معکب مستطیل شکلی است که با قاعده مربع که 5/12 متر بندی و 7 متر طول هر ضلع آن است. بنای نقش رستم به لحاظ شکل ظاهری اش، نزد عامه به کعبه زرتشت مشهور بوده است. این بنا همچنی با نامهای کرنای خانه و نقاره خانه نیز نامیده شده است.

 

https://www.cafetarikh.com/news/36131/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما