۰
plusresetminus
رضاشاه همچون بسیاری از شاهان دیگر برای ادامه سلطنت در خاندان خود اهمیت زیادی قائل بود. شاید از همین رو بود که سلامتی ولیعهد را بیش از دیگران دنبال می نمود و بعلاوه بخاطر او بسیاری از رجال قدرتمند را از کار برکنار کرده و به طور کلی حذف کرد. مثل تیمورتاش. تا مبادا پس از مرگ شاه، از به قدرت رسیدن شاه جلوگیری کنند. جالب اینکه اهمیت مزاج ولیعهد به قدری مهم بود که در سفرهای شاه، کسی می بایست از تهران به طور روزنامه سلامتی او را به شاه تلگراف می کرد . . .
چرا درجه حرارت بدن ولیعهد هر روز به رضاشاه گزارش می شد؟
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

رضاشاه همچون بسیاری از شاهان دیگر به ادامه سلطنت در خاندان خود اهمیت زیادی قائل بود. شاید از همین رو بود که سلامتی ولیعهد را بیش از دیگران دنبال می نمود و بعلاوه بخاطر او بسیاری از رجال قدرتمند را از کار برکنار کرده و به طور کلی حذف کرد. مثل تیمورتاش. تا مبادا پس از مرگ شاه، از به قدرت رسیدن شاه جلوگیری کنند. جالب اینکه اهمیت مزاج ولیعهد به قدری مهم بود که در سفرهای شاه، کسی می بایست از تهران به طور روزنامه سلامتی او را به شاه تلگراف می کرد:

 

رضا شاه و محمدرضا

 

«در مسافرتهای شاه، حسب الامر من در تهران می ماندم. علت اصلی این بود که شاه فوق العاده به والاحضرت ولیعهد علاقه داشت و به قدری او را دوست می داشت که تصور مقدار آن امکان پذیر نیست. والاحضرت در طفولیت غالبا مریض می شد و گاهی تب می کرد و پاره­ای از اطبا نگران ریه­ی والاحضرت بودند. دکتر مودب نفیسی، طبیب مخصوص والاحضرت، همیشه مراقبت مخصوص از مزاج او می نمود و همه روزه حالت مزاجی و درجه­ی حرارت بدن او و حالت روحیه­ی ولیعهد را به عرض شاه می رساند. در مسافرتها شاه به من امر کرده بود که همه روزه عصرها تلگراف سلامتی ولیعهد و درجه­ی حرارت بدن او را از دکتر نفیسی تحقیق کنم و با دریافت مدرک کتبی از او، تلگرافی به عرض شاه هر کجا که هست برسانم.»

 

منبع: محمد ارجمند، شش سال در دربار پهلوی، به کوشش: عبدالرضا مهدوی، تهران، نشر پیکان، 1385،ص 109 – 110

 

https://www.cafetarikh.com/news/36158/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما