۰
plusresetminus
در حالیکه زنان مسلمان همواره به دلیل پاسداشت فرهگ ایرانی- اسلامی برای حضور در محافل هنری بسیار با احتیاط رفتار کرده اند، زنان ارامنه به دلیل تفاوتهای بارز فرهنگی با زنان مسلمان از نخستین زنانی بودند که در صحنه تئاتر به عنوان هنرپیشه ظاهر شدند.در این میان می توان به افرادی چون . . .
نخستین بانوان هنرپیشه تئاتر ایران چه کسانی بودند؟
کافه تاریخ- کافه هنر

 

در حالیکه زنان مسلمان همواره به دلیل پاسداشت فرهگ ایرانی- اسلامی برای حضور در محافل هنری بسیار با احتیاط رفتار کرده اند، زنان ارامنه به دلیل تفاوتهای بارز فرهنگی با زنان مسلمان  از نخستین زنانی بودند که در صحنه تئاتر به عنوان هنرپیشه ظاهر شدند.

افلاطون شاهرخ از اولین کسانی بود که درامهای ایران را نمایش داد. ارباب افلاطون شاهرخ یکی دوبار نمایشهای ویژه بانوان در سالن دبیرستان فیروز بهرام را ترتیب داد. مادام «کرنلی» نیز از نخستین کسانی بود که آموزشگاهی برای پرورش بات و رقص بانوان به وجود آورد، اما بیشتر شاگردان این آموزشگاه از دختران و زنان ارامنه بود. خانم اورسیاک از زنان ارمنی بود که در تئاترهای آن زمان بازی داشت. او اغلب لباسهای مردانه می پوشید و از ارامنه تبریز بود که به تهران مهاجرت کرده بود و به اتفاق زنان دیگر یک گروه هفت نفره تشکیل داده بودند.

 

منبع:

حمید شعاعی، تاریخ سینمای ایران ، چاپخانه گیلان، ص 51

 

https://www.cafetarikh.com/news/36209/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما