۰
plusresetminus
شهرهای مختلف ایران در زمان سلطنت قاجاریه به دلیل نداشتن ضرابخانه متمرکز در پایتخت، از سکه های متفاوت با عیار و وزن مختلف استفاده می کردند و پول واحدی به عنوان مسکوکات رایج دولتی وجود نداشت تا در معاملات روزانه مردم مورد استفاده قرار گیرد. در سال 1238 قمری، طبق قانون تقسیم کلی وظایف ایالات و وزارتخانه ها،‌ دوستعلی خان معیر الممالک، مامور سروسامان دادن به امورات ضـرابخانه‌های مملکت بود شد . . .
تاسیس نخستین سازمان ضرب سکه ایرانی توسط  ناصرالدین شاه قاجار
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

شهرهای مختلف ایران در زمان سلطنت قاجاریه به دلیل نداشتن ضرابخانه متمرکز در پایتخت، از سکه های متفاوت با عیار و وزن مختلف استفاده می کردند و پول واحدی به عنوان مسکوکات رایج دولتی وجود نداشت تا در معاملات روزانه مردم مورد استفاده قرار گیرد. در سال 1238 قمری، طبق قانون تقسیم کلی وظایف ایالات و وزارتخانه ها،‌ دوستعلی خان معیر الممالک، مامور سروسامان دادن به امورات ضـرابخانه‌های مملکت بود شد.

 

سکه عصر ناصرالدین شاه

درواقع ناصرالدین شاه بعد از  مسافرت سال 1290 قمری به اروپا، سیاست متمرکز کردن دستگاه ضـرب سـکه را اجرایی نمود و برای این کار دستگاهها و. ماشین‌های‌ لازم از اروپا را خریداری شد و در سال 1294 قمری چرخ سکه و ضرابخانه دولتی به ریاست مـیرزا عـلی خان امین الملک و به کمک مستشار اتریشی تاسیس شد. ناصرالدین شاه در سال 1299 اعلامیه ای در خصوص تایید صحت عـیار‌ مـسکوکات‌ ضرابخانه دولتی جدید صادر نمود و به همه ولایات حکم شـد کـه‌ همه‌ سکه‌های قدیم را به ضـرابخانه دولتـی بفرستند و پول جـدید الضـرب بـگیرند و هرکس از تاریخ ماه ربیع الاول آن سال تـا مـدت شش ماه پول طلا و نقره داشته باشد و آن را‌ به‌ سکه جدید الضرب تبدیل نـکند، خـزانه دولت آن را در عوض پول رایج قبول نخواهد کرد.

منبع:

‌‌‌«پول‌ ایـران در دوره قاجاریه»،  مجله بانک و اقتصاد، شماره 9 ،  تیر 1379 ،  ص 54

 

https://www.cafetarikh.com/news/36232/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما