۰
plusresetminus
در دوره پهلوی فضای دانشگاه ها بسیار متفاوت از امروز بود. برای برهه ای از تاریخ دانشگاه های کشور به سمتی می رفت که به سمت جهان غرب و یا شرق حرکت می کردند. اما بتدریج نیروهای مذهبی تلاش کردند تا دانشگاه را نیز بدست بگیرند و فضای دینی و مذهبی را در آن مهیا سازند. این امر تا حد زیادی با تاسیس تشکل های اجتماعی مذهبی در دانشگاه ها میسر شد و البته این مسیر راهی سخت و دشوار بود . . .
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

در دوره پهلوی فضای دانشگاه ها بسیار متفاوت از امروز بود. برای برهه ای از تاریخ دانشگاه های کشور به سمتی می رفت که به سمت جهان غرب و یا شرق حرکت می کردند. اما بتدریج نیروهای مذهبی تلاش کردند تا دانشگاه را نیز بدست بگیرند و فضای دینی و مذهبی را در آن مهیا سازند. این امر تا حد زیادی با تاسیس تشکل های اجتماعی مذهبی در دانشگاه ها میسر شد و البته این مسیر راهی سخت و دشوار بود:

«در واکنش به فضای ضد دینی و برای مقابله با تبلیغات طرفداران فرهنگ اروپایی اعم از کمونیست ها، غیر کمونیست ها، بهائیان و شوونیست ها و در دفاع از هویت دینی در اوائل دهه 1320 (1322) انجمن اسلامی دانشجویان به عنوان نخستین تشکل اسلامی رسمی و علنی در تاریخ دانشگاههای ایران معاصر توسط دانشجویان دانشگاه تهران تاسیس شد. دکتر محب الله آزاده از بنیانگذاران انجمن اسلامی دانشجویان راجع به چگونگی شکل گیری انجمن اسلامی دانشجویان می گوید: برنامه رسمی دانشکده پزشکی طوری بود که ما فرصت رفتن به منزل و برگشتن نداشتیم. لذا در دانشکده می ماندیم و نماز ظهر و عصر را در همانجا با ناراحتی و حتی با ترس و لرز در محیط دانشجویی که اکثرا کمونیست و برخی بی اعتنا به دین بودند با تحمل مسخره کردنها و متلک گوییهای آنها در زیر پله های سالن به جا می آوردیم و حمله های افراد را تحمل می کردیم.»

 

منبع: منصور سلطانزاده، جنبش دانشجویی ایران و رسالتها، تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، 1384، ص 35 – 36

 

https://www.cafetarikh.com/news/36237/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما