۰
plusresetminus
دیشب زمانی که دوست قدیمی من داریوش فروهر که سخنگوی جبهه ملی است متوجه شد که امروز مرا به حضور خواهید پذیرفت به نزدم آمد و خواهش کرد تا به صورت بسیار محرمانه این پیام را ]به شاه[ برسانم...
حمایت محرمانه ملی گرایان از شاه به روایت احسان نراقی
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

در جبهه مبارزه با رژیم پهلوی گروه و جریان های زیادی حضور داشتند. اما هیچ یک از این جریان ها به اندازه نیروهای مذهبی، گسترده و مردمی نبود. توده ای ها حاضر با سازش با شوروی ها بودند و ملی گرا ها حاضر بودند که انقلاب را با یک جنبش اصلاحاتی معاوضه کنند و این همان چیزی بود که انگلیس و آمریکا می خواستند و منتظر فرصتی برای جایگزینی میان مذهبیون و ملی گرا ها بودند. جملاتی که فروهر به نراقی گفت که به گوش شاه برساند، به خوبی بازتاب دهنده این واقعیت است:

«دیشب زمانی که دوست قدیمی من داریوش فروهر که سخنگوی جبهه ملی است متوجه شد که امروز مرا به حضور خواهید پذیرفت به نزدم آمد و خواهش کرد تا به صورت بسیار محرمانه این پیام را ]به شاه[ برساند: با آنکه ما تا به حال مقدار زیادی از راه را به همراه انقلابیون، مذهبی یا غیر مذهبی، پیموده ایم، مع ذالک، بخش عمده ای از جبهه ملی،گذشته از همه چیز، حاضر است که رژیم شما و حتی پسرتان را مورد حمایت قرار دهد، مشروط بر اینکه شما با وضوح تمام اعلام کنید که مطابق با قانون اساسی کشور حقوق مردم را محترم می شمارید. با توجه به اینکه تا ده روز دیگر هم باید اجلاس تازه مجلس را افتتاح نمائید، لذا موقعیت بسیار مناسبی است که به عنوان حافظ قانون اساسی، این پیام را بدهید.»

منبع:

احسان نراقی، از کاخ شاه تا زندان اوین، ترجمه: سعید آذری، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا، 1381، چاپ ششم، ص 49

https://www.cafetarikh.com/news/36245/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما