۰
plusresetminus
ایرانیان در عصر قاجاریه آنچنان ضعیف شده بودند که نتوانستند در مقابل ارتش سراپا مجهز روسیه بایستند و سرانجام علیرغم جانفشانی ها و مقاومت بخش های زیادی از منطق شمالی ایران و از جمله گرجستان را از دست دادند. اما به غیر از قدرت روسیه، عوامل دیگری نیز در شکست ما از این کشور موثر بود. از جمله آنکه سالها پیش از آن در حمله اقامحمدخان به این سرزمین خاطرات بدی بر جای ماند . . .
چرا گرجی ها با روس ها همکاری کردند؟
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

ایرانیان در عصر قاجاریه آنچنان ضعیف شده بودند که نتوانستند در مقابل ارتش سراپا مجهز روسیه بایستند و سرانجام علیرغم جانفشانی ها و مقاومت بخش های زیادی از منطق شمالی ایران و از جمله گرجستان را از دست دادند. اما به غیر از قدرت روسیه، عوامل دیگری نیز در شکست ما از این کشور موثر بود. از جمله آنکه سالها پیش از آن در حمله اقامحمدخان به این سرزمین خاطرات بدی بر جای ماند:

«حمله آقامحمدخان به گرجستان یکی از اقدامات مهم او بود که در حوادث ایران پس از آقامحمدخان نیز موثر واقع شد. آقامحمدخان برای سرکوب هراکلیوس، حاکم طغیان گر گرجستان در 1209 ق. متوجه آن حدود گردید و با شکست دادن هراکلیوس وارد تفلیس شد رفتار زشت و ناروای خان قاجار با مردم تفلیس، که بخشی از مردم ایران محسوب می شدند، باعث شد که در جریان جنگ های ایران و روس در عصر فتحعلی شاه روس ها بتوانند از آن زمینه نارضایتی استفاده کنند.»

 

منبع: موسی نجفی و موسی فقیه حقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1393، چاپ نهم، ص 106

 

https://www.cafetarikh.com/news/36284/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما