۰
plusresetminus
بعد از ماجرای قتل گریبایدوف، روسیه تزاری در ایران، دولت روسیه سه شرط را به دولت ایران توصیه نمود: اول یکی از شاهزادگان ایرانی برای عذرخواهی به دربار روسیه اعزام شود. دوم یکی از مسببین اصلی در میان مردم اعدام شود.
قتل گریبایدوف و توسعه تئاتر در ایران؟!
کافه تاریخ- کافه هنر

 

بعد ازماجرای قتل گریبایدوف، روسیه تزاری در ایران، دولت روسیه سه شرط را به دولت ایران توصیه نمود: اول یکی از شاهزادگان ایرانی برای عذرخواهی به دربار روسیه اعزام شود. دوم یکی از مسببین اصلی در میان مردم اعدام شود. سوم میرزا مسیح مجتهد از ایران تبعید شود.

 

گریبایدوف

حکومت ایران هرسه شرط یاد شده را به مرور زمان عملی نمود اما آنچه امروز برای تاریخ تئاتر ایران مهم است احوالات سفر میرزا مسعود است که شرح سفر هفده نفر ایرانی به پترزبورگ جهت عذرخواهی از قتل گریبایدوف است. طبق مستندات این سفرنامه، اعضای این هیئت بلند پایه سیاسی روزها گرفتار عذرخواهی از مقامات روسی بودند و شبها گویا به تفریح وگشت و گذار می پرداختند. آنها شبها به تماشاخانه های پترزبورگ می رفته و حاصل مشاهدات خود را در سفرنامه آورده اند. مطالعه دقیق این سفرنامه نشان دهنده این است که تعدادی از اعضای این هیئت هفده نفره هر شب به تماشاخانه ها سر می زدند و مشغول تماشای بازی و نمایش می شدند.

منبع:

جمشید ملک پور، ادبیات نمایشی در ایران، تهران، توس، 1363 ، ص 75

 

https://www.cafetarikh.com/news/36302/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما