۰
plusresetminus
درباره سبک زندگی ناصرالدین شاه و افراط های او در خوردن و آشامیدن روایتهای مختلفی آمده است. با اینحال به نظر می رسد شاه قاجار بدن بسیار مقاومی در برابر انواع ویروس ها و میکروب ها داشته است. در یکی از منابع تاریخی مهم در این باره می خوانیم . . .
روایت بسیار جالبی از بدن بسیار مقاوم ناصرالدین شاه در برابر بیماری های مختلف
کافه تاریخ- سبک زندگی

 

درباره سبک زندگی ناصرالدین شاه و افراط های او در خوردن و آشامیدن روایتهای مختلفی آمده است. با اینحال به نظر می رسد شاه قاجار بدن بسیار مقاومی نیز در برابر انواع ویروس ها و میکروب ها داشته است. در یکی از منابع تاریخی مهم در این باره می خوانیم:

«در این 67 سال تمام چهار روز تمام شاه ناخوش نشد. دو مسهل و دوا نخورد. پنج روز غذای معین میل نفرمود. ناخوشی عمده شاه فقط سرماخوردگی و زکام بود و گاهی خون آمدن از بواسیر. دیگر هیچ مرض و ناخوشی نگرفت. مراجعت از سفر سوم فرنگ هم در چهار فرسنگی تبریز منزل یاسمنج سه روز اسهال گرفت که فوریه طبیب فرنگی «لودانم» داد و این چند قطره «لودانم» عمده دوا و چیز بزرگی بود که در این شصت سال میل فرموده بودند و همیشه یا داشتند و بعد از خوردن «لودانم» و رفتن طبیب حکم فرمودند هندوانه زیاد آورده میل فرمودند و هرچه گفتند به جائی نرسید. فرموده بودند این معالجات بی معنی است. من خودم بهتر از مزاج خودم اطلاع دارم. خوردن همان و خوب شدن همان بود»

 

منبع: روزنامه خاطرات عین السلطنه، جلد اول، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، صص 945-946

 

https://www.cafetarikh.com/news/36336/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما