۰
plusresetminus
جریان مشروطه خواه همیشه در تلاش بوده است تا نشان دهد جریانی که با شیخ فضل الله نوری همراه بوده است، جریانی اقلیت و کم تعداد بوده است و به زبانی، شیخ فضل الله فردی کم طرفدار بود. اما واقعیت چیزی غیر از این است. این نه بر مبنای گزارشات ایرانیان، بلکه بر اساس گزارش های خارجی ها نیز قابل فهم است . . .
گزارش نیکلسون درباره شیخ فضل الله
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

جریان مشروطه خواه همیشه در تلاش بوده است تا نشان دهد جریانی که با شیخ فضل الله نوری همراه بوده است، جریانی اقلیت و کم تعداد بوده است و به زبانی، شیخ فضل الله فردی کم طرفدار بود. اما واقعیت چیزی غیر از این است. این نه بر مبنای گزارشات ایرانیان، بلکه بر اساس گزارش های خارجی ها نیز قابل فهم است:

«گزارش نیکلسون نشان می دهد که شیخ در بحبوحه ی استبداد صغیر حتی در میان مشروطه خواهان معتدل نیز نفوذی قابل ملاحظه داشته است. لذا وقتی که او در شب 16 ذی الحجه ی 1326 ق(از سوی عناصر تندرو و وابسته به سفارت انگلیس) مورد سوء قصد قرار گرفت پخش خبر مزبور در شهر موجی از نگرانی و اندوه بین مردم پایتخت ایجاد کرد. به گفته ی یک شاهد عینی: دیروز و امروز خانه و کوچه ها مملو از جمعیت بود. مبلغی هم وجه تصدق و مخارج معالجه مردم بردند. حریف مجلس ما خود همیشه دل می برد/علی الخصوص که پیرایه ای بر او بستند. صحبت علی (یکی از اعضای انجمن اخوت) نیز همان ایام در نامه به ظهیر الدوله می نویسد: تصدق و قربانی است که هر روز از برای آقا {شیخ فضل الله} می آورند و می کنند.»

 

منبع: علی ابوالحسنی، کالبدشکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1385، چاپ سوم، ص 39

 

https://www.cafetarikh.com/news/36339/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما