۰
plusresetminus
شواهد متعددی از شلیک توپ در مواقع سفر شاه و یا به هنگام ورود شاه به شهر وجود دارد که بر مبارکی و خوش یمنی شلیک توپ دلالت می کند. اعتمادالسلطنه در خاطرات خود در موارد متعددی به شلیک توپ سواری در مواقع سفر شاه اشاره کرده است . . .
مبارکی و خوش یمنی «شلیک توپ» به مناسبت ورود شاه
کافه تاریخ- سبک زندگی

 

در دنیای امروز به بهانه جشن ها و خوش یمنی های مختلف، آسمان را نور افشانی می کنند. در دنیای قدیم ترقه و یا اتش بازی های امروز وجود نداشت. از این رو در مراسم های رسمی و یا شادی های مهم اقدام به شلیک توپ می کردند. از جمله در زمان سفر شاهان:

«شواهد متعددی از شلیک توپ در مواقع سفر شاه و یا به هنگام ورود شاه به شهر وجود دارد که بر مبارکی و خوش یمنی شلیک توپ دلالت می کند. اعتمادالسلطنه در خاطرات خود در موارد متعددی به شلیک توپ سواری در مواقع سفر شاه اشاره کرده است. شلیک این توپ احتمالا خوش یمن تلقی می شده و برای شروع سفر مبارک بوده است. همچنین اعتمادالسلطنه در مرات البدان نیز به شلیک مداوم توپ در زمان ورود شاه به شهر مشهد به مثابه بخشی از مراسم استقبال اشاره کرده است که این خود شاهدی دیگر بر خوش یمنی شلیک توپ در آن زمان است. در روزنامه ی دولت علیه ی ایران که در سال 1287 ق منتشر شده در تشریح مراسم استقبال ناصرالدین شاه در دارالدوله ی کرمانشاهان آمده است پس از ورود موکب مسعود به عمارت عمادیه به مبارکی مقدم میمنت شمیم شاهنشاهی تاجدار و شهریار گیتی مدار شلیک توپ نمودند.»

 

منبع: مهنام نجفی، میدان توپخانه دارالخلافه ناصری، تهران، روزنه، 1390، ص 36

 

https://www.cafetarikh.com/news/36355/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما