۰
plusresetminus
در میان اشعار مذهبی بسیار زیادی که تاکنون سوده شده است شاید بتوان شعر معروف محتشم کاشانی «باز این چه شورش است» را پر اقبال ترین شعر مذهبی به شمار آورد. درباره سرودن این شعر توسط محتشم کاشانی روایتهای مختلفی شده است. با اینحال روایتی که در ادامه می آید به نظر به واقعیت نزدیک تر است . . .
ترکیب بند محتشم؛ شعری به وسعت تاریخ
کافه تاریخ- کافه هنر

 

در میان اشعار مذهبی بسیار زیادی که تاکنون سوده شده است شاید بتوان شعر معروف محتشم کاشانی «باز این چه شورش است» را پر اقبال ترین شعر مذهبی به شمار آورد. درباره سرودن این شعر توسط محتشم کاشانی روایتهای مختلفی شده است. با اینحال روایتی که در ادامه می آید به نظر به واقعیت نزدیک تر است.

محتشم برای برادر خود، عبدالغنی، که در سفر مکه وفات یافته بود نوحه‌گری می‌کرد و اشعار مصیبت می‌گفت تا شبی در عالم رویا بدو گفتند: «این چه کاری‌ست می‌کنی؟ اگر می‌خواهی دنیا و آخرتت معمور شود، برای ما اشعار مصیبت بگو. مگر نشنیده‌ای که مَن قالَ فینا بیتا بنی الله لَهُ فی الجَنّة بیتا.» محتشم از خواب بیدار شده و همین دوازده ‌بند معروف را انشا نمود که مطلع آن این است:

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

 

این دوازده ‌بند محتشم که در مراثی حضرت حسین‌بن‌علی(ع) و وقایع جان‌سوز کربلا گفته، در تمامی اَقطار در نهایت اشتهار است، روی منسوجات متنوعه با خط جلی بسیار عالی می‌نویسند و زینت در و دیوارِ تکایا و مجالس عزای حسینی می‌نمایند از زمان خود محتشم تا عصر ما.

 

https://www.cafetarikh.com/news/36371/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما