۰
plusresetminus
زندگی مردم ایران در دوره قاجار به تدریج از منظر اقتصادی رو به وخامت نهاد. مردم روزهای سختی را تحمل می کردند؛ جالب اینکه این مسئله حتی به رویت خارجی ها نیز رسیده بود و آنها بر اساس شاخص هایی مد نظر خود واقعیت های زندگی اقتصادی مردم ایران نیز می سنجیدند. یکی از این راه ها سنجش وزن سکه هایی بود که دست مردم بود . . .
سکه هایی که وزنشان کم و کمتر می شد!
کافه تاریخ- سبک زندگی

 

زندگی مردم ایران در دوره قاجار به تدریج از منظر اقتصادی رو به وخامت نهاد. مردم روزهای سختی را تحمل می کردند؛ جالب اینکه این مسئله حتی به رویت خارجی ها نیز رسیده بود و آنها بر اساس شاخص هایی مد نظر خود واقعیت های زندگی اقتصادی مردم ایران نیز می سنجیدند. یکی از این راه ها سنجش وزن سکه هایی بود که دست مردم بود:

«واحد پول ایران "قران" نامیده می شود. وزن یک قرانی نقره در ابتدا 88 واحد بود اما اکنون بیش از 71 واحد نیست. به همین نسبت عیار نقره در سکه های نقره هم که 95 تا 92 درصد بود به حدود هشتاد درصد کاهش یافته است. ارزش برابری قران هم تنزل فاحش داشته است. در سال 1874 یک قران برابر یک فرانک فرانسه و 25 قران هم ارز یک لیره ی انگلیس بود اما ارزش قران رفته رفته افت کرده و امروزه هر 47 یا 59 قران هم ارز یک لیره است.»

 

منبع: ماساجی اینووه، سفرنامه ایران، ترجمه: هاشم رجب زاده، تهران، طهوری، 1390، ص 139

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36377/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما