۰
plusresetminus
مراوده تجاری ایران با کشورهای غربی در دوران پهلوی کاملاً یکطرفه بود. وضع به گونه ای بود که درآمدهای هنگفت حاصل از فروش نفت گاه برای خرید ادوات نظامی گران قیمتی هزینه می شد که پس از مدتی به دلیل نداشتن وسایل و لوازم یدکی زمین گیر می شدند. اسدالله علم در یادداشتهای روزانه خود در تاریخ 27 فروردین سال 1352 در این رابطه می نویسد . . .
وقتی شاه هم از نداشتن لوازم یدکی فانتومهای آمریکایی گلایه می کند
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

مراوده تجاری ایران با کشورهای غربی در دوران پهلوی کاملاً یکطرفه بود. وضع به گونه ای بود که درآمدهای هنگفت حاصل از فروش نفت گاه برای خرید ادوات نظامی گران قیمتی هزینه می شد که پس از مدتی به دلیل نداشتن وسایل و لوازم یدکی زمین گیر می شدند. اسدالله علم در یادداشتهای روزانه خود در تاریخ 27 فروردین سال 1352 در این رابطه می نویسد:

«صبح شرفیاب شدم. کارهای جاری به عرض رسید. فرمودند راستی تلگراف سوریه را رادیو هم بگوید . . . فرمودند سفیر آمریکا (ریچارد هلمز) را بخواه و بگو ما 35 هواپیمای اف-5 به شما دادیم که به ویتنام فرستادید، در عوض شما 16 فانتوم اف-4 به ما قرض دادید که اجاره کرده ایم و 64 فانتوم هم که خودمان داریم. اما درست معادل 16 فانتوم که اجاره کرده ایم 16  فانتوم ما به علت نداشتن وسایل یدکی (زمین گیر) grounded هست. با این کمکی که شوروی به عراق می کند وضع می چه می شود؟»

 

منبع: یادداشتهای علم، جلد سوم، با ویرایش علینقی عالیخانی، صص 19-18

 

https://www.cafetarikh.com/news/36379/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما