۰
plusresetminus
هویدا 13 سال برای شاه خوش خدمتی کرد. اگرچه در عین حال تلاش می کرد خود را روشنفکر نشان دهد، اما به واقع حاضر شده بود برای قدرت هر کاری بکند. شاه نیز مزد این خوش خدمتی او را داد. به محضی که انقلاب مردم آغاز شد او را به اتهام فساد دستگیر کرد. او تازه فهمیده بود هویدا نزد مردم جایگاهی ندارد . . .
مزد خوش خدمتی هویدا
کافه تاریخ- کشکول

 

هویدا 13 سال برای شاه خوش خدمتی کرد. اگرچه در عین حال تلاش می کرد خود را روشنفکر نشان دهد، اما به واقع حاضر شده بود برای قدرت هر کاری بکند. شاه نیز مزد این خوش خدمتی او را داد. به محضی که انقلاب مردم آغاز شد او را به اتهام فساد دستگیر کرد. او تازه فهمیده بود هویدا نزد مردم جایگاهی ندارد. جالب اینکه در این برهه او اجازه ملاقات مقامات خارجی با هویدا را نیز نمی داد:

«زمانی که فرستاده ژیسکاردستن، از شاه درخواست درخواست نمود تا امکان ملاقات او را با نخست وزیر سابق، هویدا(که او همواره تحلیل های روشنگرانه اش را می ستود) در زندان فراهم آورد، پاسخ شنید: «درست است است که هویدا می تواند از وضعیت سیاسی حاضر در کشور، تحلیل درستی ارائه دهد؛ اما در موقعیت فعلی، از نظر افکار عمومی اعتبار لازم را ندارد، ضمنا، دریافت مجوز ملاقات با او سخت است، حتی اگر به گونه ای کاملا محرمانه صورت پذیرد.»

 

منبع: احسان نراقی، از کاخ شاه تا زندان اوین، ترجمه: سعید آذری، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا، 1381، چاپ ششم، ص 239

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36405/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما