۰
plusresetminus
امتیاز رویتر را باید یکی از ننگین­ترین های تاریخ ایران به شمار آورد. امتیازی که در نتیجه آن بخش عمده ای از دارایی های مردم ایران به انگلیسی ها واگذار می شد. این امتیاز تا آنجا عجیب و غریب بود که حتی شخصیتهای انگلیسی نظیر لرد کرزن نیز نیز ابراز شگفتی کرده اند.
روایت تلخ «لرد کرزن» از امتیاز رویتر
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

امتیاز رویتر را باید یکی از ننگین­ترین های تاریخ ایران به شمار آورد. امتیازی که در نتیجه آن بخش عمده ای از دارایی های مردم ایران به انگلیسی ها واگذار می شد. این امتیاز تا آنجا عجیب و غریب بود که حتی شخصیتهای انگلیسی نیز ابراز شگفتی کرده اند. گفتنی است امتیاز استخراج نفت و کلیه معادن زیرزمینی به استثنای معادن طلا و نقره و جواهر اولین بار در سال 1872 میلادی (1251 شمسی) در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به ژولیوس رویتر، یهودی آلمانی که تابعیت انگلیسی داشت واگذار گردید. درباره این امتیاز لرد کرزن نایب السلطنه هندوستان و سیاستمدار مشهور انگلیسی چنین نوشته است:

«وقتی که امتیاز رویتر منتشر گشت، مندرجات آن حاکی از تسلیم کامل و خارق العده کلیه منابع صنعتی کشور به بیگانگان بود و این کاری بود که هیچگاه در تاریخ سابقه نداشته و حتی شاید خواب آن را هم کسی نمی دیده است . . . »

 

منبع: کتاب پنجاه سال نفت ایران، ص 245

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36487/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما