۰
plusresetminus
شبهه مهمی که در باره شیخ فضل الله مطرح شده است و همچنان نیز در این باره طرح بحث می شود، همراهی و همکاری او با محمدعلی شاه و تلاش برای تداوم قدرت اوست. بنابراین برای رفع این مسئله باید به سوالی مهم پاسخ دهیم . . .
درباره شبهه همراهی شیخ با محمدعلی شاه
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

شبهه مهمی که در باره شیخ فضل الله مطرح شده است و همچنان نیز در این باره طرح بحث می شود، همراهی و همکاری او با محمدعلی شاه و تلاش برای تداوم قدرت اوست. بنابراین برای رفع این مسئله باید به سوالی مهم پاسخ دهیم:

«شخص شاه در منظومه ی سیاسی شیخ چه جایگاهی داشته ودعاگویی برای وی با اعتقاد به ولایت فقیهان چگونه جمع می شود؟ از مناسبات شیخ و محمد علیشاه در کارنامه ی شیخ فضل الله نوری سخن گفته و ثابت کرده ایم که حمایت شیخ از شاه عمدتا جنبه ی مقابله با استراتژی استعمار (= سرنگونی محمد علی و جایگزینی عمال بیگانه به جای وی) را داشته است همان چیزی که شهید مدرس را نیز در عصر خود به حمایت از احمد شاه واداشت. اینجا مسئله را از منظری دیگر- منظر فلسفه ی سیاسی مورد بحث وبررسی قرار می دهیم: از دیدگاه شیخ اگر هم به هر دلیلی قرار بود شخصی به نام شاه یا هر  نام دیگر بر سر کار باشد باید لزوما در خط اسلام و مصالح مسلمین حرکت کند و خط و جهت کلی را از کارشناسان خبره و امین اسلام (فقها) بگیرد.»

 

منبع: علی ابوالحسنی(منذر)، دیده بان بیدار!، تهران، نشر عبرت، 1380،ص 68 – 69

 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36496/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما