۰
plusresetminus
تغییر کارکردهای دولت در ایران را باید با گسترش حضور غرب در ایران تحلیل کرد. بدین ترتیب وظایف دولت در ایران گسترش یافت و بیشتر و بیشتر شد. بزرگ شدن دولت در ایران را نیز بر همین پایه می بایست گزارش کرد . . .
نگاهی به زمانه تغییر کارکرد «دولت» در ایران
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

تغییر کارکردهای دولت در ایران را باید با گسترش حضور غرب در ایران تحلیل کرد. بدین ترتیب وظایف دولت در ایران گسترش یافت و بیشتر و بیشتر شد. بزرگ شدن دولت در ایران را نیز بر همین پایه می بایست گزارش کرد:

«تا اوایل دوره ی قاجاریه مهم ترین کارکردهای دولت دفاع از کشور در برابر تجاوز بیگانگان برقراری نظم و امنیت در داخل کشور و رسیدگی به اختلافات و دعاوی مردم بود. توجه به امور عمرانی در مرتبه ی دوم قرار داشت اما تغییراتی که در عرصه ی اقتصاد و فرهنگ در حال پیدایش بود و تاثیراتی که در این زمینه ها از جوامع اروپایی گرفته می شد بسیاری از اموری را که تا این زمان بیرون از حوزه ی کارکرد دولت قرار داشتند وارد این حوزه کرد و اموری از قبیل آموزش و بهداشت و ارتباطات و ساماندهی اقتصاد و تجارت و فلاحت و... هم جزو وظایف دولت گردید. بدین گونه تغییر کارکرد دولت به دگرگونی مفهوم آن در فرهنگ سیاسی جامعه انجامید و این خود افزایش تراز مطالبات سیاسی جامعه از دولت را در پی داشت.»

 

منبع: سیدمصطفی تقوی مقدم، فراز و فرود مشروطه، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1391، چاپ دوم،  ص 38

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36600/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما