۰
plusresetminus
واقعه رژی، رویداد بسیار مهمی است. این واقعه را بسیاری از مورخان و تحلیل گران تاریخی، مقدمه انقلاب مشروطه می دانند. تحلیلی که دور از واقعیت نیست. واقعه رژی اولین قیام مردمی بر ضد دوگانه استعمار و استبداد است . با این حال عامل بسیار مهم دیگری باعث اهمیت این پدیده مهم در تاریخ معاصر ایران شده است . . .
اهمیت لغو قرارداد رژی از دریچه ای دیگر
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

واقعه رژی، رویداد بسیار مهمی است. این واقعه را بسیاری از مورخان و تحلیل گران تاریخی، مقدمه انقلاب مشروطه می دانند. تحلیلی که دور از واقعیت نیست. واقعه رژی اولین قیام مردمی بر ضد دوگانه استعمار و استبداد است:

«آنچه باعث شد لغو قرارداد رژی اهمیت بیابد حضور گسترده و همه جانبه ی مردم در این رخداد بود. در این جنبش نه تنها ظرفیت و قابلیت مقاومت مردم در برابر شاه و قدرتهای خارجی آشکار شد بلکه طلسم شکست ناپذیری شاهان شکست و راه مبارزه نیز به دست آمد تا این تاریخ شاهان سایه ی خدا تلقی می شدند و فرمانشان چو فرمان یزدان اما پیروی توده ی مردم از دستور رهبری دینی آن هم برای شکستن فرمان شاه مقتدری چون ناصرالدین شاه که افزون بر پشتوانه ی فرهنگ ظل اللهی نزدیک به 45 سال چنان هیبت و هیمنه ای یافته بود که احتمال شکست فرمان او به اذهان راه نمی یافت.»

 

منبع: سیدمصطفی تقوی مقدم، فراز و فرود مشروطه، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1391، چاپ دوم، ص 46

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36638/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما